PC-klassikko King of the Dragon Pass julkaistaan iOS-versiona

23.08.2011 20:45 | Jukka O. Kauppinen

11 vuotta sitten PC-pelaajien keskuudessa kohistiin hämmentävän hienosta seikkailupelistä, jonka kehuttiin aloittaneen jopa aivan täysin upouuden pelilajin. Kyseessä oli A-Sharp-firman mahtava seikkailupeli King of the Dragon Pass.

Esimerkiksi MikroBitissä peliä kehuttiin näin:

Dragon Pass aloittaa käytännössä aivan uuden pelityypin. Siinä on elementtejä jumalpeleistä ja resurssienhallintapainotteisista strategiapeleistä sekä tietenkin vahva roolipelitausta. Parhaiten Dragon Passia voisi ehkä luonnehtia päätöksentekopeliksi, jossa pelaaja asettuu kuninkaan tai pikemminkin koko klaanineuvoston asemaan. Pelaamista kokeilematta idea ei kuulosta kovin jännittävältä, mutta hetken pelaamisen jälkeen oman klaanin kohtalo alkaa kiinnostaa ennennäkemättömällä tavalla. Dragon Pass ei tarjoa hienoa 3D-mallinnusta eikä muitakaan nykyaikaisia myyntivaltteja, vaan sisältöä ja tunnelmaa enemmän kuin ensi näkemältä uskoisikaan.

Klaanin arkeen kuuluu sotimista, kaupankäyntiä, diplomatiaa ja uusien alueiden kartoittamista. Jäsenet tuovat usein isoja ja pieniä ongelmiaan klaanineuvoston ratkaistavaksi, eikä elämisen perusedellytyksiä, kuten maanviljelyä ja karjanhoitoa, pidä unohtaa. Vaikka pelaajan pitääkin päättää laidunmaiden ja metsien määristä sekä käsityöläisten tuottamien tavaroiden tyypeistä, ei Dragon Pass silti sorru mikronysväyspeliksi. Kunkin vuodenajan aikana ehtii tehdä korkeintaan kaksi päätöstä, joten vuodet vierivät pelatessa jouheasti. Välillä jopa tuntuu, että liiankin nopeasti, kun muutaman tovin pelisession aikana nuorena neuvostoon otetut jäsenet harmaantuvat, kunnes lopulta kuolevat omia aikojaan vanhuuteen!

Pitemmän tähtäimen tavoitteena on yhdistää Lohikäärmesolan eripuraiset barbaariklaanit, lyhyessä pelissä heimoksi ja pitkässä pelissä kuningaskunnaksi. HeroQuesteissa onnistuminen paitsi tietää aarteita ja siunauksia, on myöskin välttämätöntä pelin voittamiseksi. Niissä klaanin vahvimmat ja rohkeimmat käyvät symbolisilla seikkailuretkillä jumalten itsensä luona, Gloranthan taruston kuuluisimpia myyttisiä tapahtumia mukaillen. HeroQuestien salaisuuksien selvittäminen puolestaan edellyttää klaanilaisilta vahvaa panostamista taikuuteen ja ahkeraa jumalten palvontaa, sekä pelaajalta Gloranthan mystiikkaan perehtymistä.

Varsinkin RuneQuestia pelanneet jäävät Dragon Passiin helposti täysin koukkuun, eikä ihme. Kaikesta näkee, että pelisuunnittelijat ovat itse fanaattisia roolipelaajia ja ovat paneutuneet pelin tekoon mitä hartaimmalla antaumuksella. Dragon Pass tuntuu todella raikkaalta ja hienolta kokemukselta, joka erottuu tusinapelien massasta kuin Kuningas Orlanth Gloranthan kymmenien jumalten joukosta.

Pisteitä teokselle annettiin muhkeat 91/100.

Muistelen itsekin peliä lämmöllä ja taitaa se jossain pelikaappien uumenissa yhä lojua. Joten mikäs kivempaa, kuin kuulla että siitä ollaan tekemässä uutta versiota. Tekijät lupaavat pitää kiinni pelin alkuperäisestä tarinankerronnasta ja pelijärjestelmästä, vaikka sitä täytyykin suoraviivaistaa iPhone/iPad-alustoja varten.

iOS-alustoille parhaillaan työstettävä KotDP ilmestyy App Storen kautta joskus syyskuussa 2011.

Lisätietoja:

Lue myös

E.Y.E.: Divine Cybermancy (PC)

Merchants & Marauders (Lautapeli)

Onko tämä kaikkien aikojen siistein pelioheisvaruste?

Red Orchestra 2: Heroes of Stalingrad -ennakko (PC)