Uusimmat

PC-Ragen tasapainotin päättää asetukset puolestasi – väärin

06.10.2011 19:00 Tero Lehtiniemi

Huomenna julkaistavan id Softwaren postapokalyptisen Rage-räiskinnän PC-versiosta on paljastunut huvittava yksityiskohta. Pelin graafisia asetuksia ei voi itse sorkkia ollenkaan, vaan pelissä on ”automaattinen tasapainottaja” jonka tarkoituksena on muokata peliasetukset kulloisellekin laitteistolle sopivaksi. Vielä huvittavampaa on se, että ei-kovin-ennalta-arvattavasti kyseinen ominaisuus toimii vähän miten sattuu.

Ongelma on ei suinkaan olisi siinä, että lopputuloksena peli pyörisi mitenkään kauhean hitaasti, päin vastoin. Ohjelma pitää niin tiukasti kiinni luvastusta 60 ruudun sekuntipäivityksestä, että searvioi alustansa niin alakanttiin, että kovallakaan koneella ei välttämättä saa korkealuokkaisia tekstuureja päälle, mikä johtaa potentiaalista huomattavasti heikompaan lopputulokseen. Sekä AMD että Nvidia ovat reagoineet tilanteeseen julkaisemalla Rage-optimoidut ajurit, jolla asiaan pitäisi olla luvassa parannusta.

Ongelma varmasti tulee ajan myötä korjaantumaan, mutta asia on monella tapaa humoristinen. Vaikka vanhana asiakaspalvelualan työntekijänä tiedänkin, että asiakas on yleensä väärässä, käyttäjän totaalinen aliarvioiminen olla jättämättä asetusten muokkaaminen ”tasapainottajan” tarjoaman ratkaisun rinnalle osoittaa ensinnäkin id:ltä melko huonoa arvostelukykyä. Toinen on se, kuinka ominaisuutta mainostettiin. Suurin osa Ragen ennakkoon arvostelleista medioista pelasi peliään Bethesdan omissa arvostelusessioissa, joissa PC-pelaajilla oli valmiiksi konfiguroidut koneet, joilla peli pyöri nätisti ja varmasti oikeilla tekstuureilla. Ainakin Xbox 360:lla peliä pelanneelta tällaisen automaatio-ominaisuuden olemassaolo jäi nimittäin itse sessiossa täysin hämärän peittoon.

Domen arvio Ragesta luvassa lähiaikoina.

Lähde: Eurogamer

Lue myös

Kun luulit että japsiropea ei voisi enää nimetä tyhmemmin…

Battlefield 3:n betatestistä supersuosittu

Experience 112 (PC)

Dream Trigger 3D (3DS)