Uusimmat

Peliala ylpeilee joskus väärillä asioilla, kuten huonolla johdolla ja aikataulutuksella

09.08.2016 12:00 Jukka O. Kauppinen

Peliala on päässyt pitkälle Bitwisards-sarjan kuvaamasta 1990-luvun tilanteesta, kun töitä paiskittiin kellon ympäri. Mutta korjaamista riittää edelleen.

Bitwisards – Ylen kreisikomediaa mustalla huumorilla ja ranteet auki -meiningillä

Vaikka Ylen komediasarja Bitwisards onkin kuvitelmaa, on sen taustalla myös totuuksia. Kuten pitkiä työpäiviä, loppuunajettuja työntekijöitä ja mokia, joita ei noin vain korjatakaan.

Yle miettii alan muutosta Colossal Order -studion pelisuunnittelija Karoliina Korppoon kanssa, joka tiivistää haastattelussa pelialan perinteisen ongelman todella näpäkästi:

“En usko, että esimerkiksi paperitehtaalla ylpeiltäisiin sillä, että meidän aikataulut menivät aivan päin seiniä ja tuotteesta tuli jotain muuta kuin alunperin piti, mutta pelialalla se on edelleen vähän semmoinen ylpeä talvisotatarina”, ynnää Korppoo Ylelle.

Nyttemmin pelialalla ollaan päästy jo pitkälle ja työntekijät uskalletaan komentaa kotiin nukkumaan. Vaikka julkaisupäivän lähestyessä saatetaankin tehdä pitkää päivää, niin se ei ole sentään ympärivuotista.

Samoin pelintekemisen filosofia on muuttunut. Ei riitä, että tehdään peli, vaan pitää tietää millainen peli ja millaisille asiakkaille.

Lue juttu: Yle, ”Tuskin millään muulla alalla ylpeillään huonolla projektijohtamisella”

Bitwisards
Kaikki jutut aiheesta

Jukka O. Kauppinen

Muropaketin uusimmat