Uusimmat

Pelien fysiikkalaskenta takkuaa

28.06.2007 12:11 Jukka O. Kauppinen

Muropaketin veijarit ovat ihmetelleet pc-pelimaailmassa viime vuonna kovasti kohistun fysiikkalaskennan nykytilaa. Tai yleensä minkäänlaisten nykytilan puuttumista. Tuliko fysiikkalaskennasta floppi jo syntyessään?

”Nyt on kulunut vuosi PhysX-korttien ensitulemisesta, eikä pelejä ole vieläkään saatavilla. Toukokuun alussa Artificial Studios ja Immersion Games julkaisivat näyttävästi PhysX:n lanseerauksessa esillä olleen CellFactor Revolution -pelin ladattavaksi ilmaiseksi. Lisäksi YouTubesta löytyy nyt video Ghost Recon: Advanced Warfighter 2 -pelin AGEIA Island -nimisestä kentästä, jossa herkutellaan lähinnä räjähdyksillä PhysX:n ominaisuuksia.”

Lue Muropaketin uutinen

eDomekin ihmetteli aikoinaan PhysX-korttia testatessaan mm. seuraavaa:

”Silti on myös mietittävä, että millä tavoin peli hyötyy fysiikkalaskennasta. Onko siitä pelillistä iloa? Tuoko se peliin jotain käsinkosketaltavaa. Ainakin näissä ensimmäisissä testipeleissä fysiikkakorttia käytetään lähestulkoon vain partikkelien lisäämiseen ruudulla. Jonkin räjähtäessä ruudulla lentää 100 sirpaletta ja esinettä tutumman parinkymmenen sijaan. Onko se mitä pelaaja haluaa 300 eurolla?”

”Erikseen ostettava, monen satasen hintainen fysiikkakortti tuntuu tämän hetken peli- ja laitemarkkinoilla sellaiselta, että sille ei montaa ostajaa Suomesta löydy. Ja löytyykö pelitukeakaan? Muna vai kana, taas se tuttu ongelma.”

Lue lisää eDomesta/Murosta:

Asus PhysX P1 – fysiikkalaskennan maihinnousu

NVIDIA julkisti grafiikkapiirilaskentateknologian

ATI ehdottaa fysiikkalaskennan siirtämistä näytönohjaimille

Fysiikkalaskenta suurennuslasin alla

Fysiikkalaskenta?

Katso tilanne vastaamatta

Pelien fysiikkalaskenta takkuaa

28.06.2007 09:18 Ville Suvanto

AGEIA esitteli ensimmäisiä alustavia suunnitelmia PC-pelien kiihdyttämiseen tarkoitetusta fysiikkaprosessorista jo reilut pari vuotta sitten ja viime vuoden kesäkuussa Muropaketti testasi Asuksen PhysX P1 -kortin, joka nykyään kustantaa noin 240 euroa. Ratkaisevana tekijänä korttien yleistymisen takaamiseksi oli luonnollisesti pelituki, joka kortin julkaisemisen aikoihin oli hyvin heikko. Tuolloin ainoastaan Ghost Recon: Advanced Warfighter tuki PhysX-fysiikkakorttia, mutta yritys esitteli yli 60 kehitystiimin keskittävän voimansa yli 100 pelin kehittämiseen. Yksi odotetuimmista peleistä oli Unreal Engine 3 -pelimoottoriin perustuva Unreal Tournament 2007, joka nykyisin tunnetaan nimellä Unreal Tournament 3.

Nyt on kulunut vuosi PhysX-korttien ensitulemisesta, eikä pelejä ole vieläkään saatavilla. Toukokuun alussa Artificial Studios ja Immersion Games julkaisivat näyttävästi PhysX:n lanseerauksessa esillä olleen CellFactor Revolution -pelin ladattavaksi ilmaiseksi. Lisäksi YouTubesta löytyy nyt video Ghost Recon: Advanced Warfighter 2 -pelin AGEIA Island -nimisestä kentästä, jossa herkutellaan lähinnä räjähdyksillä PhysX:n ominaisuuksia. AGEIA Island -tehtävä tulee saatavilla tämän kesän aikana, mutta luonnollisesti myös jo julkaistu GRAW2-peli tukee PhysX:ää, joskin tuki vastaa lähinnä aiempaa GRAW-peliä. Unreal Tournament 3:n julkaisuajankohdasta ei ole toistaiseksi tietoa, mutta heinäkuun puolivälissä järjestettävillä E3-messuilla luvataan uutta tietoa pelistä, mukaan lukien suuntaa antava julkaisuajankohta.

YouTube, GRAW 2 AGEIA Island Trailer