Uusimmat

Pelikehittäjä: Alennusmyynnit satuttavat sekä faneja että kehittäjiä

20.01.2014 13:00 Juho Anttila

Digikauppojen alennusmyynnit ovat kasvaneet melkoiseksi ilmiöksi. Ensin seurattiin Steamin joulualeja, mutta nykyään tuntuu, että pelialeja tarjoillaan lähes viikottain. Enkä edes ottanut vielä huomioon erilaisia Humble Bundleja. Hieno asia pelaajien kannalta, vai mitä?

The Castle Doctrine -peliä kehittävä Jason Rohrer on eri mieltä. Rohrerin mukaan vääjäämättömät alennusmyynnit luovat odottamisen kulttuurin, jossa peliostoksia lykätään, koska aivan pianhan pelin kuitenkin saa halvemmalla. Näin esimerkiksi kriittinen pelin julkaisuhetken myyntipiikki latistuu, mikä aiheuttaa ongelmia kehittäjille. Itse asiassa ilmiö on jo niin yleinen, että pelikehittäjät oppivat laskemaan toimeentulonsa suoraan alennusmyyntien varaan.

Pelikehittäjien vaikeuksilla on toki vaikutus pelitarjontaan, mutta Rohrerin mukaan nykyinen alennusmyynti-ilmiö satuttaa myös uskollisia faneja. Fanit tahtovat pelin heti, kun se on julkaistaan. Kun vääjäämätön alennusmyynti odottaa jo seuraavan kulman takana, johtaa tämä väistämättä siihen, että pelin kaikkein uskollisin kannattajajoukko maksaa kokemuksesta ylihintaa.

Rohrerin mielipiteistä voi olla montaa mieltä. Itse tunnistan kyllä ”ostan sitten seuraavasta joulualesta”-ajatusmallin, mutta toisaalta en koe tulleeni huijatuksi, vaikka maksaisinkin pelistä julkaisupäivänä täyden hinnan. Rohrer itse aikoo joka tapauksessa myydä The Castle Doctrinea erilaisella mallilla. Peli maksaa alphavaiheessa 8 dollaria, julkaisuhetkellä 12 dollaria ja viikko julkaisun jälkeen 16 dollaria. Tämän jälkeen hinta ei tule enää muuttumaan, ei edes alennusmyyntien aikaan. Saas nähdä, pitääkö suunnitelma.

Huomio: Kuvan herrasmies ei tiettävästi ole Jason Rohrer

Lähde: Joystiq

Lisää aiheesta

Jouluale villitsi Steamin top-listat

Steamin alet: pirun juonia vai ihan kiva asia?

EA pyörsi sanansa: riistoalennukset tulivat sittenkin Originiin