Uusimmat

Pelikehittäjälegenda syyttää Microsoftia Steamin sabotoinnista

29.07.2016 12:02 Jukka O. Kauppinen

Epic Games -yhtiön ohjelmoijaguru ja johtaja Tim Sweeney on ollut viime vuosina ahdistunut setä. Viime aikoina herraa on ketuttanut aivan erityisesti Microsoft.

Sweeneyn aiemmat huolet kohdistuivat pelimarkkinoiden liialliseen laveuteen.

“Alustoja on liikaa. Ajan myötä alustojen määrä vähenee kenties kolmeen voittajaan, maailmanlaajuisesti. Tulemme luultavasti näkemään paljon yhdistymisiä, kunhan näemme ketkä tekevät onnistuneita ja ketkä vähemmän onnistuneita päätöksiä tulevaisuuden suhteen”, Sweeney mietti muutama vuosi sitten.

Nyttemmin Sweeneytä ketuttaa Microsoft ja firman uusi Universal Windows Platform -ohjelmistoalusta, jolle ohjelmoidut pelit ja ohjelmat toimivat kätevästi niin PC:llä, Xbox Onella kuin Windows-tableteillakin.

Viime kuussa esimerkiksi herra valitteli näin:

Sweeneyn pahin pelko Universal Windows Platformin suhteen on se, että Microsoft voi muuttaa pelin sääntöjä koska tahansa. Nyt suhteellisen avoimen Universal Windows Platformin toimintoja voidaan rajoittaa koska tahansa päivityksillä, mikä asettaa alustaan jo sitoutuneet hankalaan asemaan. Sweeneyn mukaan moni muukin jakaa saman huolen. Vain pieni osa kehittäjistä on hypännyt UWP-kelkkaan ja Sweeney huomauttaa, että Microsoft maksaa kyseisille kehittäjille UWP:n käytöstä.

Tuoreimmiten Sweeney on jatkanut UWP:n kritisointia ja ennustanut, että yhtiö aikoo sabotoida Steam-kauppapaikkaa UWP:n avulla.

”Microsoft päivittää Windows 10:tä viiden vuoden kuluessa niin, että Steam menee koko ajan huonommaksi ja rikkonaisemmaksi”, Sweeney pelotteli.

Microsoft ehätti jo vastaamaan, että he kunnioittavat kovasti Sweeneytä ja arvostavat hänen palautettaan, mutta ”UWP on kuitenkin täysin avoin järjestelmä, joka on avoin kaikille kehittäjille ja jota voidaan käyttää kaikilla kauppapaikoilla.”

Yhtiö tunnustaa myös, että UWP on yhä kehitysvaiheessa ja ”siinä riittää tekemistä.”

”Me haluamme vain tehdä Windowsista parhaan mahdollisen kehitysalustan, käytettiin mitä tahansa tekniikoita.”

Lähteet: PC Gamer, Game Informer

Tim Sweeney
Kaikki jutut aiheesta

Jukka O. Kauppinen

Muropaketin uusimmat