Uusimmat

Pelikehittäjät: älkää olettako pelaajienne olevan idiootteja

03.05.2012 13:00 Miikka Lehtonen

Yleisön aliarviointi on yleensä keskinkertaisuuden alkulähde. Jos et oleta, että yleisösi pystyy käsittelemään mitään monimutkaista tai haastavaa, miksi tunkea sellaista tekemääsi teokseen? Ja jos teoksesi ei sisällä näitä elementtejä, onko sillä mitään järkevää annettavaa? Tätä kysymystä pohtivat nyt pelitoimittaja ja pelikehittäjät.

Giant Bomb -pelisaitille kirjoittava Patrick Klepek ansaitsee taas hatunnoston. Mies kun ottaa kaiken hyödyn irti resursseistaan ja yhteyksistään ja tekee ihan oikeaa pelijournalismia. Mies bongasi Twitteristä Closure-pelin suunnittelijan kommentin, jossa tämä mainitsi ohimennen, miten monet ylistivät hänen peliään siitä, ettei se oleta pelaajan olevan idiootti. Ja niin miehet ryhtyivät keskustelemaan. Tuloksena on parisivuinen artikkeli, jossa Klepek ja Closuren tehnyt Tyler Glaiel pohtivat, miten pelisuunnittelu on vuosien varrella muuttunut ja mitä kaikkea menetämme, kun pelit vetävät pelaajaansa kädestä pitäen kohtauksesta toiseen.

Mukana on paljon mainiota pohdintaa, joka iski suoraan hermokeskukseeni paitsi innokkaana indie-kehittäjänä, myös puhtaasti pelaajana. Kenties juttu resonoi aamulukemisena niin hyvin, sillä pohdin juuri samaa asiaa eilisiltana hieman toisesta perspektiivistä. Leisure Suit Larryn ollessa taas valokeilassa Kickstarter-proggiksensa myötä innostuin kaivamaan vanhat Larryt kaapista ja pelaamaan taas niitä. Olin tähän saakka muistellut, että Larry II olisi ollut sarjan parhaita pelejä, joten shokki pelin pariin päästyäni oli melkoinen ja osoitti, että joskus pelaajaa voi ohjata liian vähänkin.

Kersanahan Larryt tietenkin pelattiin ensi kertaa läpi läpipeluuohjeen kanssa ja sen jälkeen uudelleen ja uudelleen ulkomuistista. Ei silloin huomannut lainkaan, miten päämäärätöntä harhailua ja hapuilua peli on. Käytännön esimerkkinä looginen ketju tilanteesta ”Larry saapuu risteilyalukselle” päämäärään ”Larry pakenee aluksesta pelastusveneessä” on katki. Olisi ollut kiva, jos peli olisi risteilyalus-osion alussa todennut vaikka, että ”hitto, Larry. Tämä risteilyhän on ihan perseestä, parempi lähteä nopeasti haneen”.

Enkä edes itse päässyt ”nauttimaan” koko komeudesta, sillä muistin toki vuosien takaa, miten peli yleisesti etenee. Surkeaa pelisuunnittelua vai kyyninen yritys myydä pelaajille vinkkikirjoja? Al Lowe itse pitää Larry II:ta huonoimpana pelinään, joten ehkä ensimmäistä?

Mutta. Lukekaa toki Patrick Klepekin kirjoitus. Se on hyvä.

Lähde: Giant Bomb

Lue myös

Walking Dead episode 1: A New Day (Mac, PC, PS3, Xbox 360)

MTV3 sekoitti puurot ja vellit uhkapeliuutisoinnissaan

Sound Blaster Recon3D Fatal1ty Professional -äänikortti testissä

Vuoden shokki: Black Ops 2 kuulostaa kiinnostavalta ja sisältää uudistuksia!

Muropaketin uusimmat