Uusimmat

Pelikehittäjät: perinteiset MMO:t ovat tulleet tiensä päähän

31.01.2012 11:00 Miikka Lehtonen

Kuulimme aivan äskettäin, että Sonyn alkuperäinen EverQuest on liittymässä free to play -pelien alati kasvavaan kööriin. Ja tähän on syynsä. Lord of the Rings Onlinen tuottaja uskoo, että perinteiset MMO-rahoitusmallit ovat tulleet tiensä päähän ja ainoa reitti eteenpäin kulkee free to playn kautta.

Free to play on mitä mielenkiintoisin ilmiö. Alunperin Aasiasta alkunsa saanut ilmiö oli keino yrittää taistella alueella rehottavaa piratismia vastaan ja tarjota paikallisille pelaajille heidän mentaliteettiinsa ja kukkaroihinsa sopiva tapa maksaa peleistä. Idea on mitä ilmeisimmin hyvä, sillä se on nopeasti levinnyt myös länteen. Dungeons & Dragons Online ja Lord of the Rings Online moninkertaistivat tulonsa muuttamalla talousmalliaan ja sen jälkeen yrittäjiä on riittänyt. LOTROn ja D&D Onlinen kehittäjien mukaan tämä on niin sanotusti peliliike.

”Ei ole varmaankaan oikein sanoa, että tilauspohjaiset MMO:t ovat kuolemassa, mutta on todennäköisesti totta sanoa, että pelit, jotka tarjoavat pelaajalle vain yhden tavan maksaa sisällöstään ovat henkitoreissaan”, spekuloi Lord of the Ringsiä ja Dungeons & Dragons Onlineä pyörittävän yhtiön nokkamies Adam Mersky.

Erik Boyer, Dungeons & Dragons Onlinen tuottaja, taas uskoo, että free to play ei ole enää vain epäonnistumassa olevien pelien viimeinen henkireikä vaan jotain, mitä pitäisi ottaa huomioon jo suunnitteluvaiheessa.

”Sanoisin että suurin virhe tällä hetkellä on se, että ihmiset kuvittelevat free to playn olevan ratkaisu, johon päädytään vuosien tilauspohjaisen pelailun jälkeen. Jos me julkaisisimme nyt uuden MMO:n, emme tekisi siitä lainkaan tilauspohjaista. Oikea ratkaisu olisi tarjota pelaajille heti valinta tilausmaksun ja free to playn välillä.”

Sitkeät huhut väittävät, että jotain tämän suuntaista olisi tehty myös Biowarella, sillä pelialalla on jo jonkin aikaa kuiskailtu, että Star Wars: The Old Republic on alunperin suunniteltu free to play -peliksi ja että vaihdos olisi tulossa kenties jo kevään aikana. Mene ja tiedä, mutta free to play on selvästi noussut kuukausimaksujen rinnalle varteenotettavaksi vaihtoehdoksi ja kun jopa Blizzard tiettävästi suunnittelee rahoittavansa tulevan Titan-massiivimoninpelinsä uudella tavalla, perinteiset kuukausimaksut voivat todellakin olla tiensä päässä. Jääkö joku kaipaamaan?

Lähde: Eurogamer

Lue myös

iOS-pelit testissä 3: Elder Sign Omens HD, Triple Town, Monster Burner, Ice Rage, Where’s My Water

Perjantaikevennys: näitä pelihahmoja et haluaisi tavata oikeasti!

Sydämellinen tositarina – kotimainen pelistudio täytti halvaantuneen pelaajan toiveen

Tekken Hybrid (PS3)