Uusimmat

Palanen hassua pelihistoriaa: pelinkehittäjä kätki peliinsä ohjeita piraateille

03.03.2016 13:00 Miikka Lehtonen

Tässäpä pieni palanen huvittavaa pelihistoriaa, jota monet eivät ehkä tienneet. Segan turhan lyhytaikaiseksi jäänyt Dreamcast-konsoli nautti aikanaan ihan kohtalaisen aktiivisesta homebrew-skenestä, jonka ansiosta konsolilla pystyi muun muassa pelailemaan jos jonkinlaisia emulaattoripelejä. Mutta se ensimmäinen Megadrive-emulaattori? Siitä on kiittäminen ihan oikeaa pelinkehittäjää, joka jemmasi peliinsä ohjeita piraateille.

Vuonna 2001 julkaistu Sega Smash Pack sisälsi pinon vanhoja Megadrive-pelejä Dreamcastille. Pelin levyltä löytyi myös Echelon.txt-tiedosto, joka oli selvästi suunnattu samannimiselle piraattigroupille. Echelon oli Dreamcast-aikoihin se suuri Dreamcast-pelien levittäjä. Tekstitiedostosta löytyi selväsanaiset ohjeet siihen, miten virallista pelikokoelmaa pyörittävä emulaattori toimi, missä muodossa se hyväksyi tiedostoja ja miten sitä käytettiin.

Näiden tietojen avulla Echelonin piraattiveikot pystyivät sitten helposti julkaisemaan emulaattorista yleisemmän version, joka pyöritti ihan tavallisia Megadriven .ROM-tiedostoja, eli niitä samoja, joita kaikilla muillakin emulaattoreilla pyöritettiin. Ja kuinka ollakaan, hetken päästä Dreamcastilla olikin sitten miljoona ja yksi Megadrive-emulaattoria, jotka enimmäkseen olivat versioita Sega Smash Packia varten koodatusta emulaattorista, jonka pelinkehittäjä näin vapautti ihmisten käyttöön.

sega-emulaattori

Entä pelinkehittäjä, joka tämän piratismin sankariteon teki? Nettietsivät selvittivät jo jokunen aika sitten, että kyseessä todellakin oli Sega Smash Packin pääkoodari Gary Lake, joka työskenteli Segalla kuuden pelin parissa. Sega Smash Pack oli miehen viimeinen projekti firmassa ja sen jälkeen hän tiensä on vienyt moneen paikkaan. Muutamaa vuotta sitten Lake työskenteli Capcomilla firman teknologiapäällikkönä.

Lähde: DC Emulation