Pelitekijät miettivät kopiosuojauksia
SavyGamer-sivusto on jututtanut pelialan vaikuttajia Ubisoftin taannoisen kopiosuojaus-kohun innoittamana. Mitä mieltä eri pelitalojen edustajat ovat kopiosuojausten vaikutuksesta? Entä mitä Starforce-suojauksen tekijä on?
Pelialan etujärjestö TIGAn arvion mukaan 60% pelikehittäjistä näkee piratismin ongelmana. 90 prosenttia uskoo, että tilanne vain pahenee, mutta toisaalta 60% mielestä se ei ole toistaiseksi firmoja tappava ongelma. Direct2Drive-verkkokaupan mukaan kopiosuojaukset ovat hyväksytty paha, mutta 70 prosenttia ostaa mieluummin pelin, jossa ei ole DRM:ää.
Starforce-suojausten valmistaja puolestaan myöntää jo historialliset erheensä, mutta puolustaa nykyistä teknologiaansa pelitalojen kannalta.
”(Starforce-suojatut) AAA-pelit kestävät noin kuukauden, vähemmän tärkeät jopa pidempään. Mutta jos emme tarjoaisi peleissä kuluttajaystävällisiä ominaisuuksia, pelien murtaminen kestäisi pidempään.”
Kaikki haastattelut erilaisine näkemyksineen löydät täältä:
Lue juttu: Digital Rights and Wrongs: The state of DRM
Lisää aiheesta
Ubisoft puolustaa uutta suojaustekniikkaansa
Ubisoftin uudessa DRM:ssä PC-pelit vaativat nettiyhteyden
Bioware paljasti Mass Effect 2:n laitteistovaatimukset ja DRM:n
Lue myös
Grand Theft Auto: San Andreas on Suomen 2000-luvun hittipeli
Microsoft sulkee vanhan Xbox Liven