Peter Molyneux uskoo yhä

22.11.2012 18:30 Miikka Lehtonen

Vuosien varrella Peter Molyneux on saanut maineen miehenä, joka lupaa ennakkoon kaiken maan ja taivaan väliltä, mutta toimittaa lopuksi jotain ihan muuta. Kun mies silmät hehkuen julkistaa nykyään uusia projektejaan, moni tuhahtaa halveksuvasti ja jatkaa matkaansa. Mutta Molyneux uskoo yhä.

Ei ole sinänsä ihme, että Molyneuxin juttuihin suhtaudutaan nykyään skeptisesti. Onhan mies aina luvannut aivan naurettavia. Muistamme vielä alkuperäiseen Fableen liittyneet väitteet, joiden perusteella tappamiesi vihollisten lapset voivat tulla vuosia myöhemmin perääsi tai miten voit vaikka lapsena kaivertaa rakkaasi nimen puuhun ja palata vuosia myöhemmin ihailemaan sitä. Eihän näitä tai mitään muitakaan korkealentoisia lupauksia pelistä löytynyt.

Molyneuxia on myös helppo pilkata, sillä mies on aivan omissa sfääreissän liitelevä ajattelija, joka suhtautuu peleihin lapsenomaisen innon ja ylitseampuvan romantiikan välimaastosta löytyvällä mentaliteetilla. Korkealentoiset ideat lähtevät hänen aivoistaan suoraan koko kansan keskuuteen ja jättävät usein hänen Twitter-tilinsä seuraajat raapimaan päätään.

Mutta jokainen Molyneuxin kanssa puhunut tai hänen peliesityksiään seurannut tietää, että mies ei valehtele tai yritä harhaanjohtaa, vaan oikeasti uskoo asiaansa. Hänen päässään tuorein Molyneux-peli todellakin on rajoja rikkova, genren mullistava ja elämää suurempi mestariteos. Harmi vain, että modernin ATK:n rajoissa niitä ei ole mahdollista toteuttaa.

Mutta Peter uskoo yhä. Tänään Domessakin uutisoidun GODUS-jumalpelin kehityksessä mukana oleva Molyneux on kertonut PC-pelaamista seuraavalle Rock Paper Shotgun -saitille, että vaikka hän pyrkii hillitsemään itseään, hänen sisällään mikään ei ole muuttunut. Toimittajat tiedustelivat, voiko GODUS kärsiä Molyneuxin maineen takia.

”En syytä ihmisiä, jos he eivät usko meihin. Tiedän, että olen sanonut joitain juttuja. Toivoisin, että voisin jättää ne sanomatta, mutta minä vain uskon yhä niin kovasti”, mies tilitti. ”Kun aloitin 22 Cans -studiokokeilun, vannoin että emme lupailisi liikoja ja näyttää siltä, että hölmöjen virheiden takia olemme tehneet juuri niin. Minun pitää vain hyväksyä se. Jos tämä tarkoittaa, että GODUS ei pääse läpi Kickstarterista, tai jos ihmiset tämän takia haluavat käyttää Kickstarteria turhautumisensa purkamiseen, minun on kai vain hyväksyttävä sekin.”

Virheillä mies tarkoittaa tietenkin sitä, että 22 Cansin kokeellinen MMO-co-op-palikannakuttelupeli Curiosity on kärsinyt valitettavista serveriongelmista, joita Molyneux itsekin kutsui ”katastrofiksi”. Toivottavasti GODUS kuitenkin menestyy ja vielä merkittävämmin, toivottavasti GODUS on se peli, jollainen se kehitystiimin visioissa ja päiväunissakin on.

Lähde: RPS

Lisää aiheesta

Jumalpelien isä palaa juurilleen – GODUS

Peter Molyneux huvittaa arvoituksilla: mitä kuutiosta löytyy? 

Peter Molyneux jätti Lionheadin ja perusti uuden firman 

Lue myös

Alan Wake näyttäisi Unityllä… Upealta!

Assassin’s Creed III -tuplahaastattelu – aavoilta meriltä tehtäväsuunnittelun saloihin

Forza Horizon (Xbox 360)

Steamin syysale alkaa tänään ja joulualen päivätkin tulivat julki