Pitäisikö peleissä olla tarinaa? Analyyttisen suurennuslasin alla Tetris, Limbo, Pirates ja…
Muna vai kana? Grafiikka vai pelattavuus? Tiukka käsikirjoitus vai avoin pelimaailma, pelaajan itse luomine tarinoineen? Siinä arvoituksia, jotka jaksavat puhututtaa sukupolvesta toiseen. Alkujaan Game Developer –lehdessä julkaistu artikkeli tutkailee videopelien ja tarinankerronnan suhdetta, kulkien monen esimerkin kautta lopulliseen analyysiinsä…
Matkan varrella Soren Johnson mietiskelee muun muassa sellaisia tarinastaan tai sen puutteesta tunnettuja pelejä kuten Tetris, Sid Meier’s Pirates, Limbo, Atom Zombie Smasher ja Bastion. Niiden esimerkeillä tutkitaan niin tiukasti käsikirjoitetun tarinan, täydellisen tarinattomuuden ja pienistä toisiinsa liittymättömistä palasista rakentuvien tarinakokonaisuuksien saloja.
Lue juttu: Should games have stories?
Lisää aiheesta
Elokuvaväki ei selvästikään ymmärrä tippaakaan peleistä
Tunteiden syvää paloa: kuka voitti pokaalin parhaasta pelikäsikirjoituksesta?