Uusimmat

Pitkän linjan pelikoodari puhuu Star Wars -pelien tekemisestä

22.02.2016 19:00 Miikka Lehtonen

Vuonna 1997 Brett Douville päätti, että ehkä hän ei haluakaan olla tohtori. Mies käänsi selkänsä akateemiselle uralleen ja jätti tohtorinopintonsa kesken, hakeutuen mielummin oikeisiin töihin. Yhteisen tutun kautta mies pääsi kontaktiin kovasti ihailemansa Tim Schaferin kanssa ja sai täten jalkansa oven rakoon LucasArtsilla.

Tästä alkoi seitsenvuotinen taival, jonka aikana Douville oli koodaamassa Star Wars: Starfighteria, erinomaista Republic Commandoa ja muita Star Wars -pelejä. Douville muistelee nyt kattavassa haastattelussa sitä, millaista oli tehdä pelejä LucasArtsilla ja millaista oli työskennellä arvostetun Star Wars -lisenssin parissa.

Enpä esimerkiksi tiennytkään, että Republic Commando sai alkunsa kun LucasArtsin tiimi pelaili yhdessä Rainbow Six -pelejä co-opina ja halusi vangita pelien tiiviin tunnelman ja pakollisen yhteistyön hieman kasuaalimpaan ja yleisöön vetoavampaan muotoon. Tässä Republic Commando myös onnistui. Pelaaja oli ryhmänjohtaja futuristisessa iskuryhmässä ja yhdessä tiiminsä kanssa suoritti haastavia ja vaativia operaatioita. Tiivis yhteistyö ja ryhmän oikeaoppinen nakittaminen olivat elinehtoja. Minulla on pelistä hyvin lämpimät muistot ja jonain päivänä se voidaan nähdä Domessakin Wiikon wanhana.

Kannattaa käydä lukaisemassa, mitä nykyään eläkepäiviään viettelevä ja pelinkehitystä opettava Douville pelistä ja elämästään puhelee. Kiinnostavaa luettavaa!

Lähde: Cinelinx