Uusimmat

PlayStation 3:n ratit eivät tärise

05.01.2007 10:58 Miikka Lehtonen

Suurin osa pelaajista lienee tähän mennessä hyväksynyt sen valitettavan tosiasian, ettei PlayStation 3:n SIXAXIS-ohjain tue tärinää. Tämän ikävän faktan mittakaava alkaa kuitenkin paljastua vasta nyt, eikä tulevaisuus näytä ruusuiselta autopelaajille.

Sony on vahvistanut 1Up-pelisaitin uutisen, jonka mukaan PlayStation 3 ei tue force feedback -rattiohjaimia. ”Kaikki PlayStation 3 -pelit on ohjelmoitu SIXAXIS-ohjaimelle, joka ei tue force feedbackia. Näinollen myöskään rattien force feedbackia ei tunnisteta”, kertoi Sonyn edustaja saitille.

Otan osaa jokaisen autopeliharrastajan suruun. Tärinätön ohjain on asia sikseen, mutta jo olemassaolevien ja tulevien rattien force feedbackin huomioitta jättäminen on todella tyly temppu. Kuten jokainen vaikka PlayStation 2:n huippusuosittua Gran Turismo 4 -autopeliä pelannut tietää, oikean auton tavoin kurveissa ja töyssyissä vastaan paneva force feedback lisää autopeleihin uskomattoman määrän realismia. Tai lisäsi.

Sonyn konsolien tärinättömyys juontaa juurensa firman ja tärinäteknologian patentoineen Immersionin väliseen oikeusjuttuun. Immersion vaati Sonylta tuntuvia korvauksia tai teknologian poistamista. Firma valitsi pelaajien harmiksi jälkimmäisen ja näin PlayStation 3:n ohjaimet ovat vakaita kuin kivet.

Vertailun vuoksi myös Microsoft sai näpeilleen samasta haasteesta, neuvotteli ratkaisun oikeusistuimen ulkopuolella ja maksoi korvaussummansa. Näinollen laitteen ohjaimet tärisevät ja ratit tukevat force feedbackia. Pelaajat voivat punnita ratkaisujen hyviä ja huonoja puolia seuraavan sukupolven autopelejä pelaillessaan.