UUSIMMAT

Quantum Break saapui Steamiin ja toimii nyt vanhemmillakin Windowseilla

30.09.2016 12:19 | Jukka O. Kauppinen

Remedyn scifi-toimintaseikkailu Quantum Break on saatu lopultakin sellaiseen muotoon, jossa PC-pelaajien kelpaa siitä nautiskella. Nimittäin Steamiin.

Alkujaan Xbox Onelle ja Microsoftin Windows Storen kautta PC:lle julkaistu tieteistoiminta ei oikein saanut PC-pelaajilta suurta rakkautta. Sekä Windows 10 -käyttöjärjestelmä että Windows Store kaikkine rajoituksineen olivat/ovat vielä aika sivussa pelaamisen valtavirrasta. Steam-latauskauppa sen sijaan, se on siellä ihan ytimessä.

Quantum onkin nyt julkaistu sekä digitaaliesti Steamissä että kauppojen hyllyille komeana Timeless Collector’s Edition -boksina, joka sisältää myös Making Of Blu-Rayn, Making of -kirjan, soundtrackin CD:nä ja kaksi julistetta.

Ehätin jo eilen heittämään Steam-version tulille, ja hulppean 60 gigan kulman levyltä nappaava peli osoittautui oikein toimivaksi ja näyttäväksi. Pelasin Quantumin jo aiemmin läpi Xbox Onella, ja PC-versio pyöri Windows 7 -koneellani oikein tyydyttävästi. Ultra-asetukset toki aiheuttivat vanhemmalla koneellani jo tiettyä yskintää, joten sujuva pelattavuus vaati graffa-asetusten loiventamista. Sitten pelin alku sujuikin oikein kivasti ja täytyy myöntää, että kyllä hiiriohjaus tuo fps/3ps-peleihin aina oman tarkemman tuntumansa.

Jotta kiitokset Remedylle. Toivottavasti tekin siellä ulkona nautitte hienosta suomiseikkailusta.

Steam-versio vaatii alleen minimissään 64-bittisen Windows 7:n, 8 Gt muistia ja Intel Core i5-4460 / 2, 70GHz / AMD FX-6300 -tasoisen prosessorin.

Lisätietoja: Quantum Break (Steam)

Lisää aiheesta

Aika. Neljäs ulottuvuus. Se kulkee eteenpäin, tasaiseen tahtiin. Niin kuvittelemme. Mutta aika taipuu, kuten avaruuskin. Voiko aikaa kääntää taaksepäin? Voiko ajassa matkustaa? Mitä siitä seuraa? Voiko kerran jo tapahtunutta muuttaa? Se on yksi niistä monista kysymyksistä, joita suomalaisen videopelihistorian kallein (joskaan tuskin odotetuin, arvatkaas mihin viittaan) teos kysyy.

Quantum Break on hyvä peli, loistava tarina (PC, Xbox One)

 

Quantum Break
Kaikki jutut aiheesta
Keskustelu

Täysin samaa mieltä, Haerski. Ne on nämä nykyajan märkäkorvaset klopit, jotka pelaa pappa betalar PC:illään ja opettelee kaveriensa kanssa moittimaan kaikkea vähänkään alle 60 fps menevää ”huonosti optimoiduksi”, kun lukevat netistä jotain tuon suuntaista jokun toisen spoilatun hätähousu kakaran kirjoittamana.

Huoh, pitäisikö tehdä joku kampanja että ”opetelkaa nauttimaan tarinasta ja etenemään rauhallisesti ja jättäkää se FPS-laskuri pois ja tietäkää että pelit vaan voivat välillä vaikka vähän nykiäkin varsinkin jos ette halua laskea asetuksia alemmas”? Vaan eipä kai tuommonenkaan auttaisi.

Käsittääkseni tämä ei pyöri [email protected] ultra-asetuksilla oikein millään nykyään markkinoilla olevalla kokoonpanolla. Teknisesti täysin onneton porttaus, siis.

GTX1080 pyörittää 60fps ilman ongelmia, 3440×1440 resoluutiolla.

Crysis oli alun perin pc-yksinoikeus, eikä pyörinyt julkaisuhetkellään täysiä millään koneella. Paska konsoliporttiko?

Pitäisikö vain hyväksyä se, että esimerkiksi Quantum Breakin 30fps:ään optimoitu efektitykitys saattaa yksinkertaisesti olla vähän liikaa nykykoneille pyöriäkseen täysiä jos kaiken ruuvaa tappiin?

Ytimeltäänhän optimointi on sitä, että haetaan balanssia näyttävyyden ja toimivuuden välillä ja ainakin minulla on ollut viime vuosina ikävä pelejä, jotka oikeasti koettelevat laitteistojen rajoja. Pitäisikö pelien ultra-asetus sitten rajoittaa nykyisten huippulaitteistojen mukaan vai onko mukavampi, että säätövaraa jää myös ylöspäin?

Mistähän tämäkin nykyään niin yleinen kitinä on saanut alkunsa? On toki oikeasti huonosti optimoituja pelejä, joiden näyttävyys ja vaativuus eivät ole missään linjassa, mutta aika paksua on syyttää aina lähtökohtaisesti peliä, jos oma kone ei sitä ultralla pyöritä… ja katsomatta lainkaan kuinka hienoa settiä ruudulla pyörii. FPS-laskuri vie kaiken huomion. Ennen hankittiin tässä tilanteessa lisää rautaa rajalle. Nyt kirjoitetaan viha-arvosteluja metacriticiin ja steamiin.

Näyttääkö tämä peli sitten PC:n ultra-asetuksilla merkittäväsi nätimmältä kuin konsoliversiot? Jos ei, niin vaikea keksiä mitään järkevää syytä PC-version tahmaisuudelle.

Crysis oli natiivi PC-peli, joka tykitti ennennäkemättömän hienoa grafiikkaa, tämä ei. Siinä ero.

@Pevri

Ei ole mikään pappa betalar PC alla ja ikääkin on jo 30 v.

Joo, OK, mutta noin niinkuin yleisesti: on aika hiton hölmöä sanoa mistä tahansa pelistä ”huonosti optimoitu” tai ”paska konsoliportti” sen mukaan että se ei ole koko ajan 60 fps (millä tahansa resoluutiolla). Ensinnäkin ethän sinä tiedä miten paljon tai mihin alueeseen ko. pelin kehitykseen on satsattu. Ja toisekseen voi pojat, ette ymmärrä ohjelmoinnista mitään, siis ei mitään!, jos ette salli monimutkaiselle 3D pelille pienintäkään nytkäystä. Yrittäkääpä huvikseen laskea esim. ihan perusjutuksi kuinka paljon yhden pikselin laskemiseen vaikka 60 fps on aikaa!! Itse olen aina ihan täysin häkeltynyt noista laskelmista, että nykyisen kaltaiset pelit on edes mahdollisia!

Muropaketin uusimmat