Uusimmat

Rajansa WoWillakin, sanoi Blizzard-mies ja suksi tiehensä

11.10.2007 10:38 Jukka O. Kauppinen

Tiesittekö että pelienkin tekeminen voi joskus tympiä? Jopa sellaisten megamenestyspelien kuten World of Warcraftin. Tai Halojen. Joskus sitä vain on pakko lähteä haistelemaan tuoreita tuulia.

Tämä on osasyy tuoreehkon Carbine-pelitalonkin taustalla. World of Warcraftin pääanimaattori Kevin Beardslee ja 16 muuta Blizzardin miestä siirtyi taannoin uuden firman leipiin. Carbinista löytyy myös Falloutin tuottaja Tim Cain ja monta muuta pitkän linjan pelimiestä.

”Meillä oli itsekullakin syymme Blizzardilta lähtemiseen”, Beardslee kertoo Next-Gen-saitin haastattelussa.

”Mutta kaiken ytimessä oli se, että olimme jo väsyneet WoWiin. Olimme työskennelleet sen parissa vuosikausia. Halusimme tehdä vaihteeksi jotain uutta, eikä sellaista ollut näkyvissä Blizzardilla.”

Tuttu tapaus, tuttu syy. Moni pienempi ja isompikin studio tuppaa jumiutumaan yhden menestyspelin kaavaan, kun jatko-osa seuraa toistaan. Jossain vaiheessa osa tekijöistä ryytyy samaan kaavaan, haluaa tehdä jotain uutta ja jos se ei omassa firmassa onnistu, niin vaihdetaan firmaa tai perustetaan oma. Pahimmillaan studion omistaja ei ymmärrä, ettei samaa kaavaa kannata toistaa ikuisesti – ja tuloksen näkee erinomaisesti  voi olla vaikkapa Tomb Raider –sarjan ja Core Design –studion kohtalosta.

Kuten vuonna 2003 kirjoitimme…

Kunnian kukko ei laula brittiläisen pelistudio Core Designin tiloissa, sillä yhtiön mahalasku vaikuttaa vääjäämättömältä. Omistaja, Eidos, tutkii josko Coresta on enää eläjäksi, firma menetti tärkeimmän lisenssinsä eli Tomb Raider -pelit Eidosin yhdysvaltalaiselle studiolle ja työväki suhtautuu firmaan kuin uppoavaan laivaan.

Yhtiön alkuperäinen perustaja, Jeremy Heath-Smith, jätti Coren jo jonkin aikaa sitten ja ilmoitti juuri perustavansa uuden pelistudion. Tämän veli, Adrian Smith, ilmeisestikin seuraa veljeään. Miehet eivät lähde kaksistaan, vaan anonyymi lähde Coren sisältä kertoo, että ”he ovat valinneet ryhmän Corelaisia, jotka lähtevät Adrianin veljesten mukaan uuteen studioon.”

Moinen suonenisku saattaa olla Corelle viimeinen pisara, sillä viimeisimmän Tomb Raider -pelin totaalisesti ryssinyt Core ei nauti enää parhaimpien päiviensä arvostusta. Ylipäätänsäkin Eidosin Lara Croft -liukuhihnaksi ajautuminen ei tehnyt yhtiölle hyvää, sillä Laraa säätänyt pelitiimi vaihtui tasaiseen tahtiin, ja niinpä pelikin myöhästyi kerta toisensa jälkeen.

Kauan sitten, lähes esihistorialliseen aikaan, Core tunnettiin monipuolisena ja innovatiivisena pelistudiona, joka loi innokkaasti pelejä jotka eivät suuresti toistaneet itseään tai genrejään. Sekaan mahtui myös huteja, mutta myös todellisia pelimaailman klassikoita. Yhtiölle olisikin toivonut kunniakkaampaa loppua, mutta ainakin tämä pelimaailman Kauniit ja rohkeat -saaga tarjoaa runsaskäänteistä seurattavaa.

Äskettäinhän Bungie onnistui tekemään suorastaan harvinaisen liikkeen takaisinpäin, kun firma osti itsensä takaisin itsenäiseksi studioksi. Eli sen sijaan, että firmassa olisi nähty Halo 3:n jälkeinen ”ei helvata enää Halo 4:ää, haluan tehdä jotain muutakin välillä” –irtisanoutumisaalto, niin Bungie hankkikin itselleen vapaat kädet tehdä Halojen lisäksi jotain aivan omaa ja erilaista. Juuri tänään uutisoitu Kane & Lynch: Dead Men on myös positiivinen uusi tuulenvire tanskalaiselle IO Interactivelle, joka oli pahasti urautunut Hitman-hitteihinsä.

Koko haastis täällä: ”We Were Tired of Working on WoW”

http://www.carbinestudios.com/

Lue lisää eDomesta

Bungie lähti Microsoftilta, yhteistyö tosin jatkuu

Nahkaan ja muoviin puetut Tomb Raider –typykät muistuttavat Anniversary-pelistä

Muropaketin uusimmat