Retromuistelossa hiippailuseikkailujen isukki: Thief
Teemu Viemerö suuntasi hiiviskelyseikkailujen ytimeen. Muistoissamme Thief.
Pelin kehitys alkoi vuonna 1996. Pelin suunnittelija ja käsikirjoittaja Ken Levine sai inspiraationsa vuonna 1981 Apple II -tietokoneelle julkaistusta Castle Wolfensteinista ja 1996 julkaistuta Diablosta. Ensin erilaisten pelikonseptien kautta synty Dark Camelot, jonka pelimekaniikka keskittyi miekkailuun. Tarina kertoi väärinymmärretystä sankarista, Mordredista. Kuningas Arthur oli julma hallitsija ja Merlin puolestaan psykopaattinen velho. Lesboksi osoittautunut Guinevere pettää Lancelotin, ja auttaa Mordredia varastamaan Graalin maljan.
Looking Glassin kehittämä pelimekaniikka hiiviskelevästä varastelusta kuitenkin muutti radikaalisti kehityksen suuntaa. Kehittäjät halusivat pelin perustuvan täysin uudelle hiiviskelymekaniikalle, josta muotoutui The Dark Project. Idea Thief-etuliitteestä tuli Vampire: The Masquerade -pelistä.
Lue koko artikkeli: Wiikon wanha: Thief