Uusimmat

Retrorope voi tehdä oikein tai väärin – kummin teki Might & Magic X: Legacy?

12.02.2014 18:00 Jukka O. Kauppinen

Miikka Lehtonen suuntasi ajassa kauas, kauas taaksepäin. Sinne Might & Magic –roolipelien kaukaisemmille juurille. Mutta vähän turhan monellakin tapaa.

Might & Magic on Ubisoftin tuorein yritys ratsastaa sillä samaisella retrovillityksellä, joka antoi meille muun muassa toissavuoden parhaisiin peleihin kuuluneen Legend of Grimrockin. En ihmettele, että suomalaistiimin retrohitin jälkimainingeissa Might & Magic X: Legacy on ehkä tuntunut hyvältä idealta. Paperillahan pelit ovat kovin samanlaiset: 90-luvun hengessä tehdyt ja tarkoituksella wanhanaikaiset roolipelit.

Mutta siinä missä Grimrockin kehitystiimi käytti hyväkseen ne nostalgian paremmat puolet ja hioi pelistään pois ongelmakohdat ja rasitteet, Ubisoftilta tämä on unohtunut. Ja niinpä käsillä on suoraan sanoen huono peli.

Ensimmäinen ongelma on se, että tämän kaltainen 90 asteen maailma ei sovi kovin hyvin siihen, mitä Might & Magic yrittää, eli suureen ja avoimeen pelimaailmaan. Eihän se nyt oikeasti niin suuri tai niin avoin ole, mutta ei pelkkää luolastoakaan. Liikkuminen ja matkustaminen ovat tuskaa, koska pelin tempo on niin hidas. Ongelmaa pahentaa suorastaan paska pelisuunnittelu.

Lue koko arvostelu: Might & Magic X: Legacy (PC)

Lisää aiheesta

Might & Magic Heroes VI – tuottaja kuulustelussa

Might & Magic -pelisarja laajenee moneen suuntaan – esillä Pirates, Duel ja Clash 

Might & Magic X: Legacy -ennakko (PC) 

Might & Magic X: Legacy –ensikosketus – wanhan koulun ropeilua

Xbox Live Arcade -pelit testissä (osa 10)