Ei riitasointuja, vaan toverihenkistä pelimuusikoiden fiilistelyä

24.06.2016 14:00 | Jukka O. Kauppinen

Oulussa järjestetty Game Music Awards -tapahtuma kokoaa vuosittain yhteen suomalaisten videopelimuusikoiden kerman. Jos nyt hyvänhenkistä kollegoiden letkeää tapahtumaa kehtaa edes tuolla tapaa luokitella.

Pelialalla kun ei niinkään karsinoida tai lajitella porukkaa eri asteille, vaan homma toimii oikein hyvässä, kollegiaalisessa toverihengessä, minkä näkee hyvin gaalailtamissa vuodesta toiseen. Tosin Oulun Game Music Awards -tapahtuma on sen verran virallistunut, että tapahtuma ei ole enää ihan niin talkoohenkisen näköinen kuin vielä muutama vuosi sitten. Leppoisasta hengestä ei ole silti luovuttu, sillä yleisö esimerkiksi vaati vuoden parhaiden pelimusiikkien tuomareille olutta ennen kuin heidät päästettiin työnsä ääreen.

Heikki Mustonen oli paikalla ja raportoi toiminnasta muun muassa näin:

Game Music Awards ei edes yritä laittaa musiikkia “oikeasti” järjestykseen, vaan paremmuuden mitta löytyy kolmihenkisestä raadista. Tällä kertaa raati käsitti viime vuoden voittajan, Jonne Valtosen (oldskool giisereille Purple Motion), heavy metallissa karaistuneen musiikinmoniottelija Lauri Porran sekä yhden ruotsin tunnetuimmista pelialan persoonista Orvar Säfströmin. Katselmus top-10 kärkeen pääsi alkamaan heti, kun tuomarit olivat istuneet alas ja saaneet vaatimansa oluet. Vaikka kymmenestä oli jo valmiiksi eroteltu parhaat kolme, ei hommaan ollut yleisönkään mielestä ryhtyminen ennen kuin voitelu oli kunnossa.

Kolmannelle sijalle ylsi mobiilipelin Retro Shotin musiikkivastuulliset Tommi Salomaa ja Joonas Mäkilä. Herrojen ponnistukset takaisin 80-luvulle liikautti jotain kaikissa salin vanhuksissa ja hyvän maun ystävissä, mutta vaikka tuomarit antoivat kiitosta autenttisesta saundimaailmasta, totesivat he sävellystyön pitäytyneen liiaksi peruselementeissä. Petri Alangon nykytrendeissä sujuvasti uiva analogisyntetisaattorien henkiinherättely ei myöskään riittänyt kärkeen, sillä vaikka tuotantoarvoissa oli tukevuutta, ei työn tulos päässyt ketään varsinaisesti yllättämään.

Ruotsalaisten ylivertaisuus jääkiekossa ja musiikissa on peittelemätön tosiasia, joten uskottava se on, kun ruotsalainen sanoo, että Salla Hakolan musiikki Nibblers –mobiilipeliin oli tämän vuoden parasta antia.

“Tänä päivänä pelimusiikissa tavoitellaan voimaa. Positiivisen ja pelin tunnelmaan uskollisen musiikin tekeminen on vaikeaa, mutta Salla Hakola on onnistunut siinä loistavasti!”

 

Paras pelimusiikki 2016:

  1. Nibblers / Salla Hakkola
    2. Quantum Break / Petri Alanko
    3. Retro Shot / Tommi Salomaa & Joonas Mäkilä
    4. Angry Birds 2 / Elvira Björkman, Henri Sorvali, Salla Hakkola
    5. Trine 3 / Ari Pulkkinen
    6. Alienation / Ari Pulkkinen
    7. The Detail / Tommi Hartikainen & Ville Ojala
    8. Xenocide / Santtu Laitinen
    9. Heavy rockets / Jukka Forsten
    10. Spiralways / Santtu Laitinen

 

Yleisönsuosikki 2016:

  1. Alienation / Ari Pulkkinen
    2. Trine 3 / Ari Pulkkinen
    3. Retro Shot / Tommi Salomaa & Joonas Mäkilä
    4. The Detail / Tommi Hartikainen & Ville Ojala
    5. Xenocide / Santtu Laitinen
    6. Quantum Break / Petri Alanko
    7. Nibblers / Salla Hakkola
    8. Angry Birds 2 / Elvira Björkman, Henri Sorvali, Salla Hakkola
    9. Spiralways / Santtu Laitinen
    10. Heavy rockets / Jukka Forsten

 

Lue koko artikkeli: Game Music Awardissa eroteltiin riitasoinnut sointuvista sävelistä