Sanctum-seikkailuhitti syntyi ensikertalaisten sokkotörmäillessä
”Miten vaikeaa se pelintekeminen voi muka olla”, kysyy moni. Naputtelee vain ja valmista tulee!
Niin luulivat Sanctum-pelinkin tekijät, eli ne samat ruotsiheebot, jotka tekivät äskettäin myös Goat Simulator –nettimeemihittipelin.
Coffee Stain Studiosin kaverit näet luulivat pääsevänsä helpolla. Tehdään peli, julkaistaan se eri alustoille ja profit. PC-versio olikin suhteellisin iisi piisi, kun pelin sai ulos pienehköllä byrokratialla ja päivityksiä oli helppo tehdä. Konsoliversiot sen sijaan… Ne yllättivät työläydellään – pelin viilaaminen, testaaminen, hiominen, bugien etsintä ja kaikki sellainen olikin konsolipuolella aivan eri luokan vaikeustasolla, ja ”kyllä me tää parissa viikossa fiksataan” muuttuikin viikkojen ja kuukausien urakaksi, joka olisi kussut täysin ilman ulkopuolisen testaajafirman apua.
Sanctum-pelien kehittämisestä voi lukea lisää firman muistelokirjoituksesta, jossa avataan niin onnistumisia kuin pieleen menneitäkin juttuja.
Lue artikkeli: Postmortem: Sanctum 2 by Coffee Stain Studios