Sata miljoonaa ja rapiat päälle – World of Tanksiä mätetään yhä hurjasti

28.04.2015 21:30 | Jukka O. Kauppinen

Onko World of Tanks saavuttanut jo huippunsa? Siinä yksi kysymys, jota Wargaming.Netin panssaripeli-ihmeen tienoilta on kyselty. Ehkä on. Ehkä nykytilanteesta ei voi enää juuri kasvaa, sillä suurin osa tankkipeleistä potentiaalisesti kiinnostuneista on varmaan jo sitä kokeillut. Kilpailuakin on, sillä War Thunderin tankkisota on kiitettävän toimivaa. Jos jotain, niin luultavasti aktiivipelaajien määrä on hiljalleen jo laskemaan päin.

Ei WoTilla silti huonosti mene. Firma kertoi viime kesänä, että sen sotapeleillä on yhteensä 100 miljoonaa rekisteröitynyttä pelaajaa. Luvut ovat siitä kasvaneet, sillä nykyään pelkästään World of Tanksin PC-versiolla on yhteensä yli 100 miljoonaa rekisteröitynyttä pelaajaa. Moniko pelaa aktiivisesti, se on eri kysymys.

Xbox 360:llä tankkisotaa puolestaan mättää päälle seitsemän miljoonaa pelaajaa ja mobiilipeli World of Tanks Blitziä päälle 25 miljoonaa.

World of Warplanesillä on puolestaan kymmenkunta miljoonaa pelaajatiliä, mutta kuvittelisin että aika pieni osa näistä on enää mukana.

Ainakin allekirjoittanut yllättyi Blitzin suuresta pelaajamäärästä, mutta toisaalta – kyllä muutama tuttu on maininnut olevansa siihen ihan koukussa. Kai siinä jotain on siis tehty oikein!

Seuraavaksi Wargamingin pelikaartiin liittyy World of Tanksin Xbox One -versio. World of Warships on tällä hetkellä betassa. Sen betaajamäärätkin mainittiin, mutta meni ohi korvien. Väittivät kuitenkin, että testaajia on tässä vaiheessa jo enemmän kuin Warplanesillä vastaavalla hetkellä.

Lisätietoja: http://eu.wargaming.net/

Keskustelu

@3:

Joo arty nerffi oli hyvä ihan sellaisenaan. Muutenkin tykistö on lähtökohtaisesti tehty aivan päin persettä wot:ssa. Ottaisivat mallia armored warfaresta.

Mission systeemin takia en ole pelannut wot:ia pitkään aikaan ihan sen takia, kun suurin osa saatanan tontuista hinkkaa niitä missioneitaan eikä keskity voittamaan itse peliä mitenkään.

Samalla missionien peluu on tuonut artyt takaisin kymppitierille, mikä sinänsä vituttaa aika ankarasti.

Armored warfaresta muuten aukesi preorderit, eli betaan pääsisi 13,90 eurolla halvimmillaan.

Eilen illalla pikapelaillessani totesin että perkele, niin kauan kuin xvm:t ja wn8 statpaddaajat pysyy kaukana tästä pelistä, niin muuta en world of warshipsin ohella pelaakaan.

Obsidian entertainment on myös sama firma joka oli pillars of eternityn takana. Eli enää ei tarvitse pelätä, että neukkulelut olisi heti launchissa naurettavan ylivoimaisia.

@2. ”World of tanks ainakin edes yrittää balansoida peliään” ja yritykseksi kyllä jää.
Nyt tulossa oleva suuri arty muunnos tehdään koska suurin osa tomaateista a) ei osaa pelata niillä b) ne on op koska tappavat laakista ( aika harvoin kuitenkin). Tämä politiikka missä artyt on op tomaattien mielestä on ärsyttänyt jo pidemmän aikaa. Accurasy nerf joka tuossa jokunen patch tuli, vaikutti jo aika paljon artyyn mutta eihän se riittänyt.
Tosi asia kuitenkin on että artylla on oikeasti aika vaikea osua + ketä ikinä pelannut X tierin artyyn asti tietää sen xp keräys tuskan. Ja se että nykyään on suosittua nämä LT:n suicide suikkaukset vihujen baseen jossa artyt ovat yleensä yksin ( miinus se botti) niin artyjen selviämis mahdollisuudet ovat aika heikot.

Itse lopetin taas vaihteeksi pelin pelaamisen tuossa liki 1,5kk:ta sitten mutta olen tiiviisti seurannut mihin tämä peli on menossa ja pitää sanoa että piippu osoittaa tällä hetkellä päin seinää.

War thunder on kyllä niin pahasti alamäessä, että ihmettelen kuinka koko peliä ei ole jo ajettu alas. Noin satakunta aktiivista pelaajaa, joista suurin osa kädettömiä pentuja joilta ei todennäköisesti heru mitään rahaa.

Hauska myös huomata, että neuvostoliitolla on pääosin kylmänsodan aikaisia tankkeja kymppitierit täynnä, siinä missä sakemannien ww2 vehkeet on jo auttamattomasti vanhenneita. Koita siitä läpäistä jotain t-54:sta toisen maailmansodan aikaisella tykillä.

Sitten niitä ”viikon neuvostoliiton sankari” -juhlapäiviä ja ties mitä aivan jatkuvasti. Ikäänkuin neuvostoliiton ilmavoimat olisi ollut jotain muuta kuin pelkkä tsoukki toisen maailmansodan aikaan. Venäjähän menetti miltei 70% ilmavoimien koneista onnettomuuksiin sun muihin tunarointeihin. Ilman siis että yhtään ainuttakaan luotia tarvitsi ampua.

Taitaa gaijin saada melko paljon rahoitusta valtiolta ainakin aihepiiri propagandan mukaan.

World of tanks ainakin edes yrittää balansoida peliään, siinä missä war thunder epäonnistuu täydellisen eeppisesti arcade ”realismissaan” niin maalla kuin ilmassa. War thunderin lentomoodi on muuten hyvin tehty, paitsi että venäläisten lentokoneiden performanssi on huomattavasti korkeampi arcadessa kuin muilla koneilla. Yllättävästi realismi moodissa tämäkin ero tasoittuu.

100 miljoonaa rekisteröitynyttä. Tosiaan, mielenkiintoisempaa olisi kuulla se aktiivisten määrä. Voisi luvut olla hyvinkin erinäköiset mutta niitähän WG ja Serb ei julkaise koska joku voisi ajattella pelin vaihtoa kaiken tuon hypetyksen keskellä.
AW nyt tuskin tulee kilpailemaan kunnolla WoT:n kanssa mutta toivoa sopii että näin käy. Josko Minsk:ssä sitten joku alkaisi ajattelemaan niitäkin pelaajia jotka pelaavat paljon ja käyttävät rahaa peliin eikä aina käännyttäisi näiden punaisten perunavinkujoiden kannalle.

Muropaketin uusimmat