Uusimmat

SimCity-kehittäjät jättivät EA:n ja perustivat indietiimin

17.07.2013 13:15 Miikka Lehtonen

SimCity oli kaikesta päätellen hieman ongelmallinen peliprojekti. Visiot olivat korkealentoisia, mutta niiden toteutus ei aivan onnistunut ja tuloksena oli eräs vuoden suurimmista pelikohuista. Tämä riitti pelikehittäjille, jotka jättivät EA:n ja ryhtyivät indiemiehiksi.

Kolme Maxisin veteraanikehittäjää on päättänyt hylätä AAA-pelikehityksen ja lähteä indien poluille. SimCityn entinen luova johtaja, pääpelisuunnittelija ja systeemiarkkitehti ovat kaikki jättäneet EA:n ja perustaneet yhdessä uuden firman, Jellygraden. Ocean Quigley, Dan Moskowitz ja Andrew Willmott kehittävät jatkossa hyvinkin Will Wright -henkisiä pelejä, sillä heidän ensimmäinen projektinsa on mobiilipeli, jota kuvaillaan aika rempsevästi. Tiedossa on ”simulaatio elämän synnystä maapallolla; laavaa, vettä, kiveä ja ensimmäisten alkukantaisten olioiden syntyä”.

Taustalla taisi olla yleinen kyllästyminen suuren budjetin peliprojekteihin, jotka ovat tiettävästi melkoista managerointihelvettiä lukemattomien eri tahojen repiessä tiimejä milloin mihinkin suuntaan. Jellygraden pojat kun kutsuvat itseään ”toipuviksi ex-AAA-kehittäjiksi”. Tähtäimessä on joskus tulevaisuudessa PC-pelien kehittäminen, kunhan simulaatiomoottori on ensin hiottu kohdalleen.

Siihen saakka tiimin edesottamuksia voi seurata heidän tumblr-tilinsä kautta.

Lähde: PC Gamer