Uusimmat

Sony-johtaja varoittaa: pelimaailman seuraava suuri harppaus on vielä isojen haasteiden takana

05.06.2023 14:51 Muropaketin toimitus

Pilvipelaaminen on tulevaisuuden teknologiaa, ja Sony-johtaja Kenichiro Yoshida haluaa ylittää sen tuottamat haasteet.

Pilvipelaamisen uskotaan yleistyvän tulevaisuudessa, eikä sen potentiaalia ole romuttanut edes Google Stadia -palvelun romahtaminen. Myös PlayStation-valmistaja Sony uskoo edelleen pilvipohjaiseen pelaamiseen, mutta yhtiön johtaja Kenichiro Yoshida on nyt kommentoinut avoimesti myös pilviteknologian ongelmia pelialalla.

”Pilvi itsessään on mahtava bisnesmalli, mutta pelien osalta tekniset ongelmat ovat suuria”, Yoshida kertoi tuoreessa haastattelussa Video Games Chroniclen mukaan.

Suurin ongelma on Yoshidan mukaan on latenssi, eli viive komentojen ja pelin reagoinnin välillä. Lisäksi hän puhuu ”pimeästä ajasta”, eli teknisistä ongelmista, jotka nousevat esiin kun suuri joukko pelaajia yrittää samaan aikaan pelata peliä pilvipalvelusta. Yoshidan mukaan ”pimeä aika” on ollut ongelma sekä Googlelle että Microsoftille, mutta paremmin toimivista ajoista on myös opittu.

”Pilvipelaamiseen tulee siis liittymään haasteita, mutta me haluamme selättää nuo haasteet”, Yoshida totesi.

Aiemmin PlayStation-johtaja Jim Ryan on vihjannut, että Pleikkarilla on ”aggressiivisia suunnitelmia” pilvipelaamiseen suhteen. Mitään tarkempaa ei kuitenkaan ole julkistettu. Tähän mennessä yhtiö on soveltanut pilvipelaamista hyvin kevyesti osana PlayStation Plus -palvelua.