Uusimmat

Sony taisteli unohdusta vastaan , aseenaan merkityksetön pikkukonsoli

28.03.2014 18:32 Jukka O. Kauppinen

Sonyn bisnesjohtaja Shahid Ahmad on tehnyt ankarasti töitä viime vuodet. Sen jälkeen kun mies havaitsi, että hänen työnantajansa tuotteet – eli PlayStation-konsolit – olivat putoamassa merkityksettömyyden kuiluun pelikehittäjäyhteisön keskuudessa, pisti mies koko organisaationsa uusiksi.

”Huomasin, että kokonainen pelinkehittäjäsukupolvi ei enää välittänyt PlayStationista. Moni ei edes tiennyt mikä PlayStation Vita oli”, Admad mietti.

”Heillä oli tarjolla valtava määrä alustoja, joille itsenäiset kehittäjät voivat tehdä pelejään”, miekkonen jatkaa ja tunnustaa, ettei ollut kivaa nähdä etteivät PlayStationit olleet listalla kovinkaan korkealla.

Tästä havainnosta alkoikin myräkkä. Sony pisti indie-strategiansa uusiksi ja pyrki viestimään aktiivisesti, että indiekehittäjät ideoineen ovat tervetulleita heidän alustoilleen. Samalla PlayStation Vita –käsikonsolista tehtiin uuden aallon koekaniini. Pienellä konsolilla testattiin aktiivisesti ideoita, joita sittemmin nähtiin myös PlayStation 4 –konsolilla.

Tulokset ovatkin olleet hyviä. Vita kiinnostaa kasvavassa määrin indiekehittäjiä, ja sen läheiset kytkökset PS3- ja PS4-konsoleihin tarjoavat indieillekin hurjan markkinointikoneiston ja asiakaskunnan.

Lisää Sonyn kamppailusta indiekehittäjien sieluista voi lukea Gamasutran artikkelista.

Lue juttu: How the Vita led PlayStation’s fight for relevance

Lisää aiheesta

Greenlight-tärppi: kasarihenkistä seikkailua modernilla meiningillä 

Hotline Miami julkaistaan PlayStation 4:lle

Paras Flappy Bird –klooni: lovecraftmäisen kauhea Flapthulhu

Suomihitti The Swapper ilmestyy PS3:lle, PS4:lle ja Vitalle

Muropaketin uusimmat