Uusimmat

Sonyn virtuaalihuutokaupassa liikkuu oikea raha

08.02.2007 17:18 Jukka O. Kauppinen

Sony Online kertoo seuranneensa tarkoin EverQuest II -pelin ympärillä käytävää virtuaaliesineiden verkkohuutokauppaa.Vuoden aikana kauppaa käytiin liki kahden miljoonan dollarin edestä.

Käytännössä kaikkien verkkoroolipelien ympärillä tehdään aktiivisesti peliesineiden, hahmojen sun muun omaisuuden huutokauppaa. Sony suhtautuu pelaajien puuhailuun muita verkkopelien tekijöitä suopeammin, sillä yhtiö avasi kesäkuussa 2005 oman huutokauppapaikan pelien virtuaaliomaisuuden kauppaamiseen.

 

Oman, virallisen huutokauppapalvelun etu on ainakin siinä, että firma pystyy seuraamaan ja kontrolloimaan mitä myydään ja mihin hintaan. Havaintoja voidaan käyttää samalla pelimaailman ylläpitoon ja hienosäätöön.

Sony Online Entertainmentin julkaiseman tutkimuksen mukaan Station Exchange -huutokauppapalvelussa myydyn peliomaisuuden arvo oli yhteensä 1,87 miljoonaa dollaria kesäkuu 2005 – kesäkuu 2006 välisenä aikana.

Yksittäisistä EverQuest 2 -pelin hahmoista on maksettu enimmillään kaksi tuhatta dollaria. Eräs aktiivinen kaupankävijä ansaitsi 351 huutokaupasta 37 435 dollaria. Suuri määrä pelaajia ansaitsee huutokaupassa 200-500 dollaria kuussa.

Sony Onlinen mukaan ”Station Exhangen menestys osoittaa ,että pelaajat tarvitsevat turvallisen, virallisesti hyväksytyn kauppapaikan. Havaintomme mukaan Station Exchange on mainio lisätulolähde sekä Sony Onlinelle että pelaajille. Osa Station Exchangen käyttäjistä rahoittaa pelaamisensa kaupankäynnillä, toiset puolestaan tienaavat huutokaupoilla mukavat rahat.”

Havaintoja tutkimuksesta:

  • Kaksi pelajaa ansaitsi yli 37 000 dollaria huutokaupoilla. Seuraavat 15 parhaimmin ansainnutta myi ominaisuutta yli kymppitonnilla.
  • Pelihahmot olivat arvokkaimpia kauppakohteita. 20 arvokkainta hahmokauppa olivat kaikki yli tuhannen dollarin hahmoista.
  • Arvokkaimmat hahmoluokat olivat Dark Elf, High Elf ja Human.
  • 34-vuotiaat olivat aktiivisimpia ostajia, 22-vuotiaat aktiivisimpia myyjiä.
  • Pelirahan myynti johti vakaaseen pelirahan ja oikean rahan vaihtokurssiin. Yksi platina maksaa keskimäärin 7,35 dollaria.
  • EverQuest II:n pelaajat olivat valtaosaltaan miehiä. Pelissä on kahdeksan miespelaajaa per naispelaaja. Molemmat sukupuolet kuitenkin käyttävät rahaa yhtä paljon: miehet keskimäärin 63 dollaria vuodessa, naiset 66.

Pelaajatutkimusten mukaan moni aseita ja varusteita myyvä pelaaja kokee tarjoavansa muille tärkeitä palveluja, jotka samalla kohottavat heidät tärkeään asemaan pelin hierarkiassa. Suurin osa huutokaupassa kohtalaisesti ansaitsevista pelaajista myy itse tekemiään tai pelissä hankkimiaan esineitä. Huutokaupasta ostettuja asioita myydään harvoin tarkoituksellisesti eteenpäin suuremmalla hinnalla. Suurin osa myynnistä tapahtuu etukäteen asetetulla kiinteällä hinnalla, ja vain harvemmin perinteisen huutokauppaprosessin kautta.

Entä miksi pelaajat ostavat virtuaalitavaraa? Haastattelujen mukaan pelaajat yrittävät täydentää tietyt välittömät tarpeensa, esimerkiksi hankkimalla jonkin tietyn esineen joka tarvitaan jonkin tehtävän suorittamiseen.

Sonyn mukaan ”pelimarkkinat pohjautuvat tavallisten ihmisten tavallisiin tarpeisiin, kun he käyttävät hieman rahaa tarpeidensa tyydyttämiseksi. Niin kauan kuin pelin suunnittelu antaa pelaajille motiivin rahan käyttämiseen, he myös tekevät niin. Huutokaupan tai kaupankäynnin tekeminen osaksi pelin virallista kokonaisuutta ei kuitenkaan takaa ihmisten reaktioita.”

”Samalla asiakastukeen tarvittavat kustannukset ovat vähentyneet dramaattisesti. Kauppaa käydään kuten ennenkin, mutta huijausten määrä on vähentynyt.”

 

Oletko koskaan ostanut tai myynyt minkään verkkopelin virtuaaliomaisuutta?

Katso tilanne vastaamatta