Uusimmat

Square: HD-grafiikka rampautti Final Fantasy XIII:n

12.03.2010 11:45 Miikka Lehtonen

Kun arvostelin toissaviikolla Final Fantasy XIII:n, kiinnitin huomiota siihen, miten pelistä tuntui puuttuvan paljon palasia. Ikään kuin siihen olisi ollut tarkoitus tehdä paljon enemmän sisältöä, mutta jostain syystä suuri osa olisi jäänyt pois ja näin pelistä tuli kovin laiha. Hieman yllättäen arvailuni ei osunut kauhean paljon harhaan, kuten Squaren edustajat kertoivat Gamasutralle.

Saitin edustajat pääsivät GDC-tapahtumassa juttelemaan Final Fantasy XIII:n tuottaja Motomu Toriyaman kanssa ja keskustelu kääntyi väistämättä siihen Final Fantasy XIII:n yleisimpään valituksen aiheeseen: missä sisältö? Toriyama vetosi osittain siihen, että hän halusi tehdä näyttävän pelin, jossa juoni on keskeisessä asemassa, mutta tunnusti kuitenkin, että ratkaisut eivät olleet puhtaan taiteellisia.

”Aiemmissa Final Fantasy -peleissä, jotka siis eivät ilmestyneet HD-konsoleille, pystyimme kuuntelemaan tiimin erilaisia ideoita ja pistämään ne sitten peliin. Kutsun tätä bento-laatikko-ajatteluksi, missä voit pistää samaan rasiaan monta erilaista juttua, kaikki omiin lokeroihinsa. Meillä oli minipelejä ja kaupunkeja, sekä kaupunkilaisia, joiden kanssa pystyit juttelemaan. HD-konsoleilla tämä ei ole mahdollista, koska pelit kestävät niin kauan kehittää.”

Ja tähän paikkaan minun onkin sitten pakko pysäyttää herra Toriyama, sillä nyt on todettava, että ilma on tiheänään tekosyitä. Square ei sinänsä ole ensimmäinen japanilainen pelistudio, jolla on ollut suunnattomia vaikeuksia HD-grafiikoiden kanssa. Syistä voisi puhua laajemminkin, mutta pohjimmiltaan ne kulminoituvat siihen, että tiukan jäykissä yhtiöissä on totuttu tekemään asiat tietyllä tavalla ja niistä tavoista ei sitten ihan helpolla poiketakaan.

Mutta, Toriyama, ystäväiseni: Square ei ole ensimmäinen HD-pelejä tehnyt firma, edes Japanissa. Ymmärrän kyllä, että peliin ei saatu jättimäistä overworldia, mutta ettei myöskään ihmisiä, joiden kanssa voi puhua? Ihan oikeasti? Jatkokaan ei kuulosta kaikkein ruusuisimmalta, sillä haluaisitko minipelisi ja puhuvat vastaantulijasi DLC:nä? Square haluaa, että haluaisit!

”Nyt kun pelimoottori on tehty… kun teemme seuraavan Final Fantasyn, voimme ehkä saada mukaan lisää näitä vanhoja elementtejä. Minusta pelin ei kuitenkaan tarvitse sisältää sitä kaikkea ja voimmehan aina tehdä siitä DLC:tä. Ei tuon kaiken tarvitse kuulua suoraan pääpeliin.”

Jotta näin tällä kertaa.

Lähde: Gamasutra

Lisää aiheesta

Final Fantasy XIII (PS3, Xbox 360)

Final Fantasy XIII:n tuottaja: pelimme tarvitsee megamyyntejä

Final Fantasy XIII on valmis paketti – ei lisäsisältöjä

Lue myös

Valve: ”Portal 2 on paras pelimme ikinä”

Löydätkö sinä Sam Fisherin uudessa selainpelissä?

Forza 3 laajeni taas