Steam-julkistusten sarja täydentyi omalla ohjaimella

28.09.2013 12:00 | Juho Anttila

Steam Controller

Kuluvaa viikkoa on leimannut Steam-julkistusten sarja. Ensin Gaben kioski kertoi puskevansa markkinoille ihan oman, SteamOS-nimeä kantavan käyttöjärjestelmän. Sitten kerrottiin, että odotettu Steam Box ei olekaan yksi laite, vaan monta eri valmistajien tuottamaa vaihtoehtoista SteamOS-vekotinta. Luvattu kolmas julkistus onkin sitten oma ohjain.

Käyttöjärjestelmän ja luvatun SteamOS-laitekavalkadin rinnalla ohjain saattaa kuulostaa antikliimaksilta. Valve on kuitenkin tehnyt jotain aivan muuta kuin taas yhden padin. Kuten kuvasta näkyy, Steam Controller on melkoisen härön näköinen härveli, mutta omituisen ulkonäön taustalla on paljon tuoreita ajatuksia ja hirmuinen määrä suunnittelutyötä.

Näkyvin ero perinteisiin padeihin nähden on analogitikkujen korvaaminen kahdella pyöreällä kosketuspinnalla. Markkinointipuheiden mukaan ratkaisu tarjoaa merkittävästi enemmän tarkkuutta tatteihin verrattuna. Moni voisi myös kuvitella, että kosketuspinta ei anna tarpeeksi tuntuvaa fyysistä palautetta verrattuina perinteisiin tikkuihin. Valven ratkaisu on rakentaa sähkömagneetteihin perustuva tärinäjärjestelmä, joka osaa välittää sekä erivahvuisia ja -taajuisia signaaleja, joilla voi olla myös suuntavektori. Eron tyypilliseen tärinävasteeseen pitäisi olla huima.

Ohjaimeen on toki upotettu muitakin ominaisuuksia. Keskellä lepää kosketusnäyttö ja nappien sijoittelukin poikkeaa jonkin verran totutusta. Valven vakuutteluiden mukaan nappien paikat on suunniteltu sen mukaan, kuinka usein niitä tarvitaan pelatessa. Ovelana temppuna ohjain näyttäytyy tarvittaessa tietokoneelle näppäimistönä, joten sillä pääsee pelaamaan myös sellaisia pelejä, jotka eivät normaalisti tue padiohjainta.

Pelkkä ohjain käyttöjärjestelmän ja olohuonetietokoneiden rinnalla, pettymyskö siis? Tarkemmin ajateltuna ohjain on kuitenkin juuri se, mitä Valven julkistuskokonaisuus tarvitsee. Käyttöjärjestelmän ja varsinaisten laitteiden lisäksi tarvitaan jotain, millä niitä pelejä voi myös pelata. Nojautuminen perinteiseen padiohjaimeen rajoittaa valikoimaa tuntuvasti. Steam Controller toimiessaan luvatulla tavalla on vastaus juuri tähän ongelmaan.

On myös syytä muistaa, ettei Steam Controller ole mikään hätäisesti kokoon kyhätty sivuajatus. Valven tapana on tehdä asiat huolella, joten myös ohjaimen jokaisen, erikoisenkin, suunnitteluratkaisun taustalla on jo nyt tuhansia tunteja kehitys- ja testityötä. Laatua on siis lupa odottaa. Avoimeksi kysymykseksi jää vain se, ottavatko käyttäjät vekottimen omakseen vai ovatko jotkut ratkaisuista liiankin rohkeita.

Avoimuudesta puheen ollen Steam Controller on arkkitehtuuriltaan avoin, kuten muutkin Steamin olohuoneenvaltausoperaation yhteydessä julkistetuista komponenteista. Tämä tarkoittaa sitä, että kuka tahansa voi kehittää laitetta ja sen ominaisuuksia eteenpäin, jos vain rahkeet ja ideat riittävät. Onkin mielenkiintoista nähdä, mitä muut valmistajat ja netin propellihatut saavat aikaiseksi.

Lähde: Steam Controller -kotisivu

Lisää aiheesta

Steam-konsolit ovat vihdoin totta – julkaisu 2014, onnekkaat saavat omansa jo tänä vuonna

SteamOS on Valven ikioma käyttöjärjestelmä

Mysteerilaskuri lupaa Valvelta kolmea suurta julkistusta