Suomen peliteollisuus kasvanut liki miljardibisnekseksi
Suomalainen peliala on ollut kovassa kasvussa viime vuodet. Etenkin mobiilisektorilla taotaan ennätystuloksia. Suomen pelialaa tutkiva Neogames ja Tekes arvioivat tämän vuoden liikevaihdoksi jo 800 miljoonaa euroa, mikä on yli 200 prosentin kasvu viime vuoteen.
Suomessa on tänään arviolta yli 180 ammattimaiseen peliliiketoimintaan keskittynyttä yritystä. Alan yrityksistä merkittävä osa on alle kaksi vuotta vanhoja. Peliyrityksiä, erityisesti startupeja, löytyy pääkaupunkiseudun lisäksi Tampereelta, Oulusta ja Kotkasta. Myös Turussa ja Joensuussa pelibisnes on hyvässä vauhdissa.
Kehityksen painopiste on mobiilissa, mutta muutkin alustat (PC, konsolit, online) ovat hyvin tuettuna.
Suomalaisten yrittäjien lisäksi moni merkittävä pelijulkaisija, kuten Disney, EA Maxis, Ubisoft ja Playground Publishing sekä pelimoottorivalmistaja Unity, on rantautunut maahan joko yritysostojen tai oman sivuosaston perustamisen kautta.
Pelialan arvioidaan työllistävän n. 2 200 henkeä, mistä 20 suurimman yrityksen osuus on n. 1 400. Ammattimaisen työvoiman tarve on peliyrityksille tehdyn kyselyn mukaan seuraavan vuoden aikana n. 150 työntekijää.
Neogames ja Tekes julkistivat Skene-peliohjelman Game Business Eventissä tiistaina selvityksen, joka kattaa pelialan synnyn ja kehityksen 1980-luvulta nykypäivään. Menestyksen takana ovat mm. teknologinen osaaminen, vankka harrastajapohja ja Assemblyn kaltaiset tapahtumat, tiiviit verkostot ja yhteistyökulttuuri sekä Tekesin ulkomaisia pääomasijoituksia houkuttava rahoitus.
”Tekesin järjestelmällinen yli 15 vuoden työ suomalaisen peliteollisuuden hyväksi tuottaa tuloksia. Alan kasvu on ilmiömäistä ja Tekes kiihdyttää sitä tulevaisuudessakin erityisesti Skenen kautta. Rahoituksen lisäksi verkotamme yrityksiä, tutkimuslaitoksia ja pääomasijoittajia uuden liiketoiminnan löytämiseksi ja osaavan työvoiman koulutuksen lisäämiseksi”, sanoo ohjelman päällikkö Kari Korhonen Tekesistä.
Päivitys: päivän pelibisnesuutinen: Suomalainen superhittejä tehtaileva pelikehittäjä myytiin Japaniin
Lisätietoja: www.tekes.fi/skene
Lisää aiheesta
Näin syntyy Bugbearin uusi romuralli
Remedy: elämme pelaamisen kulta-aikaa
Suomalainen paikannukseen pohjautuva nettiroolipeli Shadow Cities suljetaan
Suomalaispelitalo on kaikkien aikojen nopeimmin kasvanut yritys
Tänään myös
Suomalainen superhittejä tehtaileva pelikehittäjä myytiin Japaniin