Sword of the Stars – avaruusstrategioiden uusi kingi?

31.08.2006 15:41 | Jukka O. Kauppinen

Kerberos-pelistudion pitkään vääntämää Sword of the Stars –avaruusstrategiaa on odotettu poikkeuksellisella hartaudella niiden pelaajien keskuudessa, jotka ovat siitä ylipäätään mitään kuulleet. Peli on nyt julkaistu verkkomyynnissä ja sen hyllyversiota odotetaan lähiaikoina Suomenkin kauppoihin. Monet ovat ehtineet väittää, että kyseessä on kaikkien aikojen paras avaruusstrategia. Löysikö Master of Orion ja Galactic Civilizations voittajansa?

Lupaavalta ainakin vaikuttaa. Tavanomaisen 4X-avaruusstrategian sijaan SOTS panostaa valtavasti yllättävään detaljointiin ja galaktisiin tapahtumiin. Siinä samalla se on simulaatio avaruuden asutuksesta ja tietysti valloituksesta. Perusresepti on tuttu: tutkimusta, laajentumista, resurssienhallintaa, avaruusalusten suunnittelua ja laivastojen rakentamista. Ja sitten jyrätään naapurirodut, jotta syntyy galaktinen rauha.

Kiireisimmät pelaajat ja betatestaajat ovat ehtineet kertoa jo aikamoisia tarinoita pelin syvyydestä. Esimerkiksi eräässä pelissä ihmispelaajat olivat jo ehtineet täyteen keskinäiseen kahakkaan, kun galaksia alkoikin vyöryttää käsittämättömän vahva muukalaislaivasto. Ihmispelaajien täytyi äkkiä solmia aselepo, jotta kaikkia uhannut tekoälyuhka pystyttiin nujertamaan. Wow.

Pelissä onkin panostettu vahvalti moninpeliin, joka sujuu sekä lähiverkossa että netissä kahdeksan pelaajan voimin.

Toinen hauska yksityiskohta löytyy roduista ja teknologioista. Eri rotuja on neljä. Pieni määrä korvataan todellisella erilaisuudella. Jotkut pelaajat ehtivät valittaa, etteivät rodut ja teknologiat ole tasapainossa. Pelintekijät vastasivat: ”aivan totta!” Jää pelaajien harteille löytää kullekin rodulle ja tilanteelle sopivimmat keinot, joilla vihollinen saadaan nujerrettua. Peliä ei ole tasapainotettu väkisin identtisillä asetekniikoilla ja pehmovaikeustasolla.

Pohjimmaiselta olemukseltaan peli on tutunoloista avaruudenvalloitusta uusilla ideoilla ja jipolla. Esimerkiksi jokaisen pelin teknologiajärjestelmä arvotaan aina pelin alussa. Näin tutkimustyö on pakostakin jossain määrin erilainen kullakin pelikerralla.

Sword of the Starsin taustalla on melkoinen tietotaito peligenren olemuksesta. Kerberos Productions on näet sama tiimi, mikä teki aikaisemmin esimerkiksi Sierran Homeworld-pelit. Lisäksi poppoo on työstänyt myös Ground Controlia, Team Fortressia ja Counter-Strikeä.

Swordin 4X-pelilaji, eli eXplore, eXpand, eXploit ja eXterminate, on eräs pelihistorian vanhimmista genreistä. Avaruutta on valloitettu kotimikroilla jo 80-luvun alkuajoista lähtien, ja muilla tietokoneilla kauemminkin. Genren historiallisesti merkittävimpiä pelejä ovat olleet muun muassa Imperium Galactum, Spaceward Ho!, Master of Orion ja viimeisimpänä merkittävänä haastajana Galactic Civilizations. Moninpelaajien avaruustaivas löytyy klassisesta VGA Planetsista, jota on pelattu aktiivisesti jo yli vuosikymmenen ajan.

http://www.lighthouse-interactive.com/index.php?main=game&gid=9