Tämä mies haistatti paskat EA:lle
Lorne Lanning on pitkän linjan pelikehittäjä, jonka pelituotanto on jokseenkin suoraviivaista. 1997 julkaistu Oddworld: Abe’s Oddysee on tasoloikkaklassikko, ja sen jälkeen herra onkin tehnyt pääasiallisesti lisää Oddworldejä. Nykyään herra pyörittää omaa Oddworld Inhabitants -pelistudiotaan, vaikka hän voisi olla myös EA:n leivissä. Mutta EA ei ollut Lanningille mieluinen petitoveri.
Lanning näet poltti päreensä EA:n kanssa 2005 julkaistun Oddworld: Stranger’s Wrath -pelin kanssa. Alkujaan pelin näet piti ilmestyä sekä PS2:lle että Xboxille, mutta sitten EA peruutti PS2-version – ja seuraavaksi nollasi pelin markkinointibudjetin, koska kyseessä ei ollut monialustapeli. Tämän seurauksena teos myi vain 600 000 kappaletta, vaikka omilleen pääseminen olisi vaatinut 1,6 miljoonan kappaleen myynnit.
Ja kappas, koska studio jäi projektissa tappiolle, niin EA tarjoutui armollisesti ostamaan kehittäjäyrityksen.
Lanningin mielestä EA teki temppunsa tarkoituksellisesti, jotta saisi ostettua konkurssikypsän yrityksen IP-oikeuksineen halvalla.
Herran vastaus EA:n ostotarjoukseen oli kuitenkin jokseenkin kielteinen ”kiitti vain, haistakaa paskat”. Lanning mieluummin parkkeerasi firmansa ja teki aikansa muita töitä, piipahtaen muun muassa elokuva-alalla, kunnes hän herätti Oddworld Inhabitantsin henkiin vuonna 2008 aloittaen pienimuotoisen pelikehitystyön Oddworld-sarjan remakejen muodossa.
Tänään Lanning edelleen ärtynyt isojen firmojen bisnesmalleille ja tekee mieluummin digijulkaisuja indie-hengessä.
Lorne Lanningin näkemyksiä pelibisneksen isoista pahiksista ja digimyynnin iloista voi lukea GamesIndustryn haastattelusta.
Lue juttu: Oddworld: Spending $30m on games, not Ferrari’s and private jets
Lisää aiheesta
Oddworld: Stranger’s Wrath (Xbox)
Lue myös
Dead or Alive -fanit tahtoivat isompia tissejä: studio vastasi huutoon
Of Orcs And Men -ensikosketus – tarina vihreästä kansanmurhasta