Uusimmat

Tekoälyllä on väliä – vuoden 2014 älykkäimmät vastustajat löytyivät mm. Shadow of Mordorista ja Alienista

04.01.2015 14:10 Jukka O. Kauppinen

Videopelien tekoälystä keskusteluun ja kehittämiseen keskittynyt AiGameDev-sivusto on valinnut vuoden 2014 parhaat videopelien tekoälyt. Tekoälypalkintoja jaettiin sekä yhteisöäänillä että toimituksen valintoina kuudessa sarjassa, joissa annettiin tilaa myös tekoälyinnovaatioille.

Palkinnot menivät näin:

Best AI in a AAA Game

Community Vote Middle Earth: Shadow of Mordor

Editor’s Pick Planetary Annihilation

Best Non-Player Characters

Community Vote Alien: Isolation

Editor’s Pick The Sims 4

Best AI in an Independent Game

Community Vote Third Eye Crime

Editor’s Pick Banished

Design Innovation in Game AI

Community Vote Nemesis System in Shadow of Mordor

Editor’s Pick Open World Systems in Far Cry 4

AI Technology in a Supporting Role

Community Vote Crowds in Assassin’s Creed: Unity

Editor’s Pick Bots, Bots, Bots and DOTA 2

Technical Innovation in Game AI

Community Vote Animation Rig in Destiny

Editor’s Pick Monte-Carlo Tree Search in Total War: Rome II

Omasta puolestani koen hyvän tekoälyn äärimmäisen tärkeäksi osaksi hyvää ja uskottavaa videopeliä. Jos minun pitäisi valita 30 ja 60 ruudun päivitysnopeuden ja paremman / huonomman tekoälyn väliltä, niin kyllä tekoälyllä olisi minun kirjoissani enemmän merkitystä pelin vetovoimalle ja uskottavuudelle kuin ruudunpäivitysnopeudella. Ja siksi onkin kiinnostavaa lukea saitin tekoälyammattilaisten perusteluja ja näkökulmia asioihin, joita en oel tullut edes ajatelleeksi. Hyvää luettavaa!

Lisätietoja: The 2014 AiGameDev.com Awards for Game AI

Lisää aiheesta

Milo, virtuaalinen poika 

MIT vei meidät askeleen lähemmäs Skynetiä 

Suomalainen tekoäly inhimillisempi kuin ihmispelaajat 

Tekoäly opettaa toista pelaamaan Pac-Mania