Uusimmat

Teoriat kuolemasta, helvetistä ja onnettomuuksista kietoutuvat monimutkaiseksi kudelmaksi painajaismaisen seikkailun tarinasta

17.08.2015 19:00 Jukka O. Kauppinen

Tasohyppelyt ovat värikkäitä, hauskoja ja kaikenlaisille pelaajille sopivia elämyksiä. Mariot ja silleen, eikö niin? Mutta sitten on olemassa myös Limbo, joka on kaikessa upeassa nerokkuudessaan myös hämmästyttävän ahdistava ja monitulkintainen seikkailu. Se on peli, joka ei selitä, vaan vetäisee pelaajansa mukaan jonnekin kovin, kovin syvälle.

Limbo ei myöskään avaa tarinaansa rautalangalla, vaan jättä tulkinnat pelaajien oman mielikuvituksen varaan. Sen ympärille onkin rakentunut kokonainen kudelma teorioita, joita pelaajat ovat kehittäneet sen alkutekstien, tapahtumien ja hyvin hämärien, kryptisten vinkkien ympärille. Eikä yksikään teoria ole kovin iloinen.

Yhden mukaan pelaaja – ja hänen sisarensa – kuolivat, kun he putosivat yhdessä puumajasta. Toisen mukaan poika kuoli auto-onnettomuudessa, jota pelin sirpaleet ja konekentät symbolisoivat. Yhden mukaan poika on kuollut, herännyt henkiin ja palaa nyt takaisin helvettiin sisartaan hakemaan. Toisen mukaan sisar ei tiedä olevansa kuollut. Ehkä poika on kokenut elämässään hirvittäviä traumoja ja perheväkivaltaa, ja on paennut niitä päänsä sisälle. Ehkä poika on jäänyt Limbon vangiksi ikuisiksi ajoiksi, ja pelaaja kokee vain yhden niistä loputtomista läpijuoksuista, joita poika ikuisuuden aikana tekee.

Ahdistavaa – ja kiinnostavaa. Että jokin peli voikin olla näin monitulkintainen ja innostaa pelaajiaan miettimään sen tulkintoja.

Laajan kattauksen tulkintoja voit lukea Kotaku-saitin artikkelista.

Lue juttu: The Most Depressing Theories On What Limbo Means

Lisätietoja: Hanging in Limbo

Lisää aiheesta

Limbo (Xbox 360)

Muropaketin uusimmat