Uusimmat

The Old Republicin free to play -malli jättää toivomisen varaa

18.10.2012 18:15 Miikka Lehtonen

Kun kesällä EA teki sen odotetun peliliikkeen ja ilmoitti floppaavan The Old Republic -MMO:nsa muuttuvan ilmaispelattavaksi, ilo oli melkoinen. Löytyisikö tästä se buusti, jolla peli saisi kaipaamiaan pelaajia ja lähtisi uuteen lentoon? F2P-ehtojen ilmestyttyä voi todeta, että tuskinpa löytyy.

The Old Republicin suunnittelijoilta on taas unohtunut muutamia ohjelmistosuunnittelun ja yleensäkin asiakaspalvelun perustotuuksia. Kuten esimerkiksi se, että asiakkaita ei kannata lähtökohtaisesti rangaista, vaan pikemminkin palkita. The Old Republicin ilmaispelaajat pääsevät kokemaan sen sinänsä pelin parhaan osa-alueen, eli tarinatilan, suhteellisen vapaasti. Instanssit, PVP ja avaruustaistelut on kuitenkin rajoitettu kolmeen per viikko. Jos tämän jälkeen haluaa tehdä lisää, voi ostaa kaupasta viikoittaisia passeja, joilla voi sitten rullailla lisää instansseja.

Jo tämä on ongelmallista, sillä The Old Republicin seesteisen hitaassa levelöinnissä nämä kaikki kolme osa-aluetta ovat elintärkeitä tekijöitä, jotta matka endgameen ei tuntuisi mahdottoman hitaalta. Mutta nyt tulee se paras juttu: free to play -pelaajat eivät saa Sprint-kykyä. The Old Republicin maailma on valtava ja siinä liikkuminen on ennen ratsujen saamista aivan naurettavan hidasta. Perinteisesti matkalta poimittava ja juoksunopeutta kasvattava sprint-kyky tekee touhusta siedettävää, mutta F2P-pelurit saavat nilkuttaa kunnes käyttävät rahaa pelin parissa ja saavat siedettävämmän liikkumisnopeuden.

Kun vielä huomioidaan se, että niin maksaville kuin ilmaisille asiakkaillekin kaupitellaan kaikenlaista tauhkaa mikromaksuja vastaan, tulee väkisinkin mieleen, että nyt ollaan taas menossa perse edellä puuhun. Veikkaan, että valtaosa F2P-pelaajista tulee hajoamaan rajoitusten entistäkin tuskallisemmaksi tekemään levelöintiprosessiin ja lopettamaan koko pelin. Ja sehän ei ole tarkoitus. Maksaville aktiiveille F2P:stä ei ole myöskään tiedossa helpotusta: raideihin ei voi ilman kuukausimaksua osallistua, eikä päälleen voi pistää epic-tason purppuraloottiakaan ellei vinguta Visaa.

Jos olisin itse ollut asialla, olisin tehnyt vanhasta The Old Republicista suunnilleen nykykunnossaan sen ilmaisen perustason ja koittanut keksiä siihen päälle hauskoja bonuksia kuukausimaksullisille pelaajille. Legacy-systeemin moninaiset buffit voisivat esimerkiksi olla kuukausimaksullisten pelaajien perusjuttuja ja Legacy-systeemin kautta voisi sitten avata jotain hauskoja kosmeettisia juttuja, WoWista tuttuja transmog-asuja tai jotain muuta kivaa. Tällöin tuntuisi siltä, kuin maksamalla saisi jotain kivaa ja ylimääräistä, eikä siltä, että ilmaiseksi saa gimpatun version pelistä, johon useimmat ovat jo hajonneet.

Mutta toisaalta tämä nyt oli vain hihasta temmattu teoria. Aika näyttää, onko EA:n tarkkaan tutkittu suunnitelma toimivampi, jahka se F2P-malli pyörähtää käyntiin. Aikataulu viittaa yhä hämärästi ”syksyyn”, mutta sisäpiirit ovat kuiskutelleet marraskuusta.

Lähde: The Old Republic

Lue myös

Miten realistinen L.A. Noire on? Pelitoimittaja pisti isänsä testaamaan

Paljastuiko seuraava Skyrim-lisäri?

Tämän pelin avulla kotityöt muuttuvat hauskaksi roolipeliksi

World of Warcraft: Mists of Pandaria (Mac, PC)