Uusimmat

Thimbleweed Park on seikkailupeli LucasArtsin 90-luvun tyyliin

27.11.2014 14:00 Jukka O. Kauppinen

Kerroimme taannoin iloisin mielin seikkailupeliveteraani Ron Gilbertin uudesta projektista, Thimbleweed Park -seikkailupelistä. Olkoonkin Kickstarter, mutta onhan se kuulkaa hienoa nähdä, että pitkän linjan pelimiehet ovat yhä mukana kuvioissa ja myös nauttivat monen monituisten pelaajien rakkautta. Kickstarter näet humpsahti läpi niin että kävi vain hujaus, 375 000 taalan potissa on jo yli 400 000 dollaria ja aikaa on jäljellä vaikka miten.

Thimbleweed Parkissa on muutakin mielenkiintoista kuin vain se, että asialla on Ron Gilbert. Peliä kun kuvataan vahvasti ysärihenkiseksi klassikkoseikkailuksi – ja siltä se myös näyttää.

”Tämä olisi voinut olla hyvinkin se peli, jonka Gilbert olisi tehnyt Maniac Mansionin jälkeen, ellei hän olisi päättänyt tehdä Monkey Islandia”, tekijäporukka mehustelee.

Eikä vain teknisesti ja visuaalisesti, vaan tämän seikkailun idea kieppui Gilbertin päässä jo tuolloin, 25 vuotta sitten. Kaikilla oli kuitenkin paljon parempaa ja tärkeämpää tekemistä, ja sitten koko seikkailupelien genre kuoli. Nyttemmin se on herännyt taas henkiin ja sitten keksittiin Kickstarterikin. Vähän vielä retron arvostusta, niin tässä ollaan.

Peli itsessään on murhamysteeri, jossa Thimbleweed Park –kaupungin poliisit pyytävät apua liittovaltion etsiviltä. Rapistuvan ja pystyyn kuolevan kaupungin arkipäivä on normaalisti umpiharmaata, joten selittämätön murha tuo kummaa vipinää paikkakunnan elämään.

Vanhan koulun tyyliin tehty seikkailu tarjoilee niin isopäisiä, rakeisesti rakennettuja hahmoja ja maisemia kuin ovelia ongelmia ja tietenkin point’n’click-klikattavia verbejä! Pelissä on viisi pelattavaa päähenkilöä, useita vaihtoehtoisia lopetuksia tarinalle sekä runsain mitoin komediaa.

Ja vaikka kaikki puhuvatkin vain Gilbertistä, niin ei tämäkään peli mikään yhden miehen sooloprojekti ole. Toisena pääpahiksena mukana on Gary Winnick, joka oli aikoinaan myös LucasArtsin miehiä – kymmenen vuoden ajan. Tuona aikana hän suunnitteli visuaalisen tyylin ja osittain piirtelikin omin kätösin grafiikkaa muun muassa peleihin Zak McKracken, Loom, Indiana Jones and the Last Crusade, Monkey Island ja Habitat. Sittemmin herra on työskennellyt myös tv-alalla ja tehnyt sarjakuvia.

Kuka Gilbert?

Ron Gilbert oli LucasArtsin yhdeksäs (9.) työntekijä. Herran suurimpia saavutuksia pelihistoriassa ovat komedialliset Maniac Mansion- ja The Secret of Monkey Island –seikkailupelit, ellei sitten vielä tärkeämmäksi lasketa SCUMM-seikkailupelimoottoria. Siis sitä työkalua, jolla kaikki LucasArtsin upeat seikkailupelit aikoinaan tehtiin.

Myöhemmin Gilbert oli yksi Humongous Entertainment –yhtiön perustajista, tehden enemmänkin junnuille suunnattuja hassumpia ja kevyempiä seikkailuja. Modernilla aikakaudella herra on tehnyt muun muassa pelit The Cave, DeathSpank ja Scurvy Scallywags.

Lisätietoja: Thimbleweed Park

Lisää aiheesta

Ron Gilbert tekee uutta 2D-seikkailupeliä 

Aarre arkistoista: näin tehtiin yksi kaikkien aikojen legendaarisimmista seikkailupeleistä 

Ron Gilbert: ”Jos tekisin uuden Monkey Islandin…” 

Haluatko lisää Monkey Islandia? Loukkausmiekkaile mielesi kyllyydestä nettihärpäkkeellä!