Tiedustelupalvelut vakoilivat World of Warcraft- ja Second Life -pelaajia
Moni muistaa Edward Snowdenin paljastukset Yhdysvaltain suorittamasta kansainvälisestä vakoilusta. Snowdenin asiakirjat paljastavat Yhdysvaltojen ja Iso-Britannian tiedustelupalvelujen vakoilleen myös World of Warcraft- ja Second Life -verkkopeliyhteisöjä.
The Guardian -lehden saama Exploiting Terrorist Use of Games & Virtual Environments -dokumentti kertoo peliyhteisöjen piilevästä riskistä pitää sisällään potentiaalisia, verkostuneita terroristeja. Tiedustelupalvelujen raportin mukaan niiden seuraamatta jättäminen muodostaa terrorismiuhan.
Vuotaneen raportin mukaan pelejä voidaan väärinkäytettynä hyödyntää tiedustelutiedon tuottamiseen. Pelit tarjoavat ikkunan hakkeroijille, joilla he voivat kerätä pelaajista tietoa ja lähestyä heitä peiteagenttina.
Näin tiedustelupalvelut myös tekivät – NSA ja GCHQ eivät soluttautuneet peleihin pelkästään kartoittaakseen riskejä vaan värväsivät pelaajien joukosta myös potentiaalisia tiedonantajia. Tiedustelupalvelut ovat keränneet muun muassa chat-keskusteluita, mutta on kuitenkin epävarmaa kuinka tietoihin on päästy käsiksi.
Kysymysmerkin alle jää myös epätietoisuus siitä, kuinka paljon tietoa on kerätty. Myös 48 miljoonan rekisteröityneen käyttäjän kokoinen Xbox Live -palvelu joutui urkinnan kohteeksi.
World of Warcraftin kehittäneen Blizzard Entertainmentin puhemies kertoi heidän olevansa tietämättömiä suoritetusta vakoilusta:
”Jos sellaista on edes tapahtunut, se on suoritettu meidän tietämättä ja ilman lupaa.”
Microsoft ja Second Lifen kehittäneen Linden Labin entinen toimitusjohtaja Philip Rosedale eivät ole kommentoineet asiaa.
Lähde: The Guardian, Revealed: spy agencies’ covert push to infiltrate virtual world of online games
Lisää aiheesta
BitCoin-huijari sai eSports-potkut
Kaksinpelattavaa vakoiluseikkailua – kuin Mission Impossible konsanaan
Pelkäätkö Xbox Onen vakoilevan sinua? Tässä ratkaisu!