Uusimmat

Tiesitkö tämän GoldenEye 007:stä?

15.08.2012 10:45 Juho Anttila

GoldenEye 007

GoldenEye 007 -räiskinnän suhteellisen tuore uusintaversio oli yllättävän kova räiskintäpakkaus, mutta alkuperäisen Nintendo 64 -klassikon vetovoima on silti omaa luokkaansa. GDC Europe -messuilla kuultiinkin harvinaista herkkua, kun pelin ohjaaja Martin Hollis kertoi hauskoja yksityiskohtia pelin kehityksestä.

Bond-seikkailu muistetaan ennen kaikkea moninpelistään. Sen sijaan moni ei tiedä, että moninpeliosio oli viime hetken lisäys. Pelin kehitykseen kului aikaa kolme vuotta, mutta moninpelin ruuvaaminen paikoilleen vei aikaa vain kuukauden verran.

Kaiken lisäksi koko moninpelikomponentti tehtiin salaa Nintendon johdolta. Peli oli jo valmiiksi myöhässä, joten moninpelin toteuttamiselle ei todennäköisesti oltaisi saatu lupaa. Pienestä oli siis kiinni tämänkin klassikon syntyminen, sillä ilman moninpeliä GoldenEye:tä tuskin muisteltaisiin niin ahkerasti.

Kokemus oli myös alun perin sangen väkivaltainen. Veri ja kuolinanimaatiot olivat liikaa monille, joten julkaisija vaati rajoittamaan läträystä. Samalla, kun tiimi vähensi pelistä väkivaltaa, käyttivät he tilaisuutta hyväkseen lisätäkseen peliin humoristisia yksityiskohtia. Näihin voidaan laskea mukaan esimerkiksi haarojen väliin ampumisen vaikutus sekä räjähdyksen voimasta ympäriinsä sinkoutuvat viholliset.

Hollis muistee myös pelin virheitä lämmöllä. Muun muassa liian pienikokoinen moninpelihahmo, Oddjob, johon oli epäreilun vaikea osua näyttäytyy Hollisille sosiaalisena ongelmana. Hänen mukaansa pelaajien piti painostaa kavereitaan olemaan käyttämättä epäreilua hahmoa. Tämä tuskin onnistuisi nykyisinä verkkopelaamisen aikoina.

Lähde: Gamasutra

Lisää aiheesta

James Bond ja GoldenEye palaavat

James Bond pukeutuu HD-vaatteisiin

GoldenEye 007: Reloaded (PS3, Xbox 360)

Lue myös

Deadlight (Xbox 360)

Roccat Isku – upea ja jopa rönsyilevä pelinäppis

Suomipeli jyrää – Cities in Motion saa jatkoa

Valve haluaa rakentaa Steamiin oikeita peliyhteisöjä