Uusimmat

Tiesitkö tämän: Nintendo keksi nykymuotoiset peliohjaimet

18.03.2010 17:07 Jukka O. Kauppinen

Nykypelaajat ovat Nintendolle paljon velkaa. Hardcoreimmat puurtajat hihittelevät Wii-peleille, suuret massat pelaavat tyytyväisinä Wiimotella. Mutta mahtaa hardcoreimpienkin tosipelaajien ilme muuttua vakavaksi, kun he tajuavat yhden historiallisen pelifaktan. Nintendo näet suunnitteli nykymuotoisten konsolipadien esi-isän, jota kaikki muut ovat siitä lähtien varioineet.

Kyllä vain. Vaikka erilaisia videopelien ohjaimia oli toki olemassa mitä monenlaisimpia, voidaan kaikki nykyohjaimet jäljittää ajassa taaksepäin erääseen aivan tiettyyn laitteeseen. Joka ei edes ollut peliohjain – vaan konsoli.

Nintendon varhaisella 1980-luvulla julkaisemat Game & Watch -taskupelikoneet näet olivat ensimmäiset, joissa käytettiin nykymuotoista konsolipeliohjainta. Tarkalleen ottaen historia voidaan tiivistää vuonna 1982 julkaistuun Game  & Watch Donkey Kong Jr. -peliin, jossa lanseerattiin ensimmäisen kerran yhä edelleen käytettävä 4/8-suuntainen dpad-ohjainlevy.

Taskupelikoneen vasemmalla laidalla oli dpad, oikealla puolestaan pelin muut napit. Loistavasti ideoitu, kulutusta kestävä ja vähän tilaa vaativa ohjainmetodi löysi tiensä myös Nintendon NES-konsolin ohjaimeen – ja sitten mentiin.

Tarina kertoo, että Nintendon suunnittelija Yokoi mietti Game & Watcheihin sopivaa ohjainmenetelmää, sillä joystickit eivät sopineet taskukonsolien olemukseen sitten mitenkään. Kuminappulat sen sijaan vaikuttivat lupaavilta: ne eivät vaatineet tilaa ja kestivät kulutusta. Ja näin niistä muotoutui muutaman yksinkertaisemman pelin jälkeen kunnon dpad lisänappeineen.

Lue myös

Dead to Rights: Retribution – katso uudet kuvat ja uunilämmin traileri

DICE jatkaa Infinity Ward -kiusoitteluaan uudella komediavideolla

Ennakko: StarCraft II (PC)

Wiikon wanha: American McGee’s Alice