Uusimmat

Titan maksoi Blizzardille vähintään 50 miljoonaa

25.09.2014 13:00 Jukka O. Kauppinen

Titan. Blizzardin seuraavasta suuren mittakaavan morpista alettiin kuiskia jo vuonna 2007 ja isommalla äänellä vuodesta 2010 eteenpäin. Sen odotettiin olevan peli, joka rikkoo MMO-pelien muotit ja rysäyttää koko genren uuteen sukupolveen. Toisin kävi. Blizzard perui koko pelin. Eikä se ollut halpaa.

Titan oli ongelmissa jo viime vuonna. Puolentoista vuoden takaiset uutiset kertovat, että…

…projekti ei kuitenkaan ole edennyt ihan toivotulla tavalla ja homma on aloitettu alusta. Nyt Blizzard on myöntänyt myös julkisesti, että Titan mietitään aivan kokonaan uusiksi.

Blizzardin mukaan Titanista ei todennäköisesti tule kuukausimaksullista nettiroolipeliä. Itse asiassa se, minkälainen peli Titan ylipäätään tulee olemaan, on vielä täysin auki. Pelille haetaan kokonaan uutta suuntaa eikä sellaisista yksityiskohdista kuin julkaisupäivästä tai edes -vuodesta ole tällä hetkellä saatavilla minkäänlaista tietoa.

Ja sitten

… Peliähän ei koskaan edes virallisesti julkistettu, eikä siitä täten tiedetty myöskään mitään kunnollista. Projektia aloiteltiin uudelleen pariinkin otteeseen ja tiettävästi pelin tiimoilta käytiin kiivaita keskusteluja.

Blizzard-pomo Mike Morhaime kommentoi tapahtunutta Polygon-pelisaitille. ”Olimme tehneet World of Warcraftin ja uskoimme, että tiesimme, miten MMO:ita tehdään. Lähdimme tekemään kunnianhimoisinta juttua, mikä päähämme tuli, eikä siitä vain tullut mitään. Emme löytäneet sitä pelin hauskuutta. Emme löytäneet intohimoa. Puhuimme siitä, miten pistimme pelin uudelleenharkintaan, mutta se, mitä todellisuudessa harkitsimme oli se, halusimmeko yleensäkään tehdä juuri tätä peliä. Vastaus oli ei.”

Ja niinpä Titan on historiaa. Blizzardin varapomo ja tarinaguru Chris Metzen taas totesi, että päätös on raastava, mutta niin ne listimispäätökset aina ovat.

Morppien kehittäminen nykyaikana on kallista puuhaa, etenkin kun asialla on Blizzardin kaltainen täydellisyyttä tavoitteleva yhtiö. Blizzard ei luonnollisesti kerro paljonko pelinkehitykseen upotettiin rahaa, mutta yksi analyytikko arvioi summan olevan 50 miljoonan dollarin hujakoilla. Toinen laskeskelee, että peliä on viilattu 100-200 työntekijän voimin, minkä myötä kustannukset saattavat olla 70-140 miljoonan taalan hujakoilla.

Blizzard toisaalta tunnetaan siitä, että firma peruuttaa karusti projekteja, jotka eivät ole tarpeeksi hyviä. Ja viilaa lupaavia pelejään viimeiseen saakka.

Titan saattoi myös kompastua nopeasti muuttuviin markkinoihin. Jos projekti lipsui julkisuuteen jo vuonna 2007, niin tänä aikana koko bisnes on muuttanut vauhdilla muotoaan. F2p-mikromaksupelit ja tablet-pelit ovat räjähtäneet superbisneksiksi, ja perinteisten morppien kuluttajat ovat muuttuneet entistäkin haastavammaksi kohderyhmäksi.

Titanin peruuntuminen ei silti aiheuta suurta notkahdusta Blizzardin talouteen. World of Warcraft takoo yhä rahaa ja studion muut pelit ovat kovia hittejä.

Lähde: GamesIndustry

Lisää aiheesta

Titan on historiaa: Blizzard perui tulevan mega-MMO:nsa 

Blizzard myöntää: Titan mietitään kokonaan uusiksi 

Titan napsii WoWin tekijöitä  

Huhupartio: Blizzardin seuraava MMO on vaikeuksissa 

Blizzardin Titania voi jo pelata  

Blizzardin seuraava MMO rikkoo muotin

Titan on Blizzardin ”seuraavan sukupolven MMO”