Toinen mielipide: Inside palkitsee vaivannäköstä

24.08.2016 11:30 | Jukka O. Kauppinen

Taas on aika jakaa laajennettua viisautta. Tällä kertaa Juho Anttila kertoo meille laajennettua näkökulmaa Inside-älykkötasoloikkaan.

Arvosteluun lisätyn koko mielipiteen löydät varsinaisen jutun leipätekstin alta.

Inside on sekä taidetta että aivonystyröitä kutkattava huippupeli (PC, Xbox One)

Lainaus mielipiteestä:

Kuten Miikkakin mielipiteessään sanoi, Inside on vähän kuin Witness, monellakin tapaa. Kuten Witnessiä, Insideäkään ei sovi spoilata. Ei sitten lainkaan. Inside ei myöskään selitä itseään, vaan kaikki on hoksattava itse. Harvoin on pelin jälkeen ollut niin hämmentynyt olo. Mitä ihmettä pelissä oikeasti tapahtui ja miksi?

Mutta koska emme voi puhua tarkemmin tarinasta, joka muuten on se pelattavuutta ja pelimekaniikkaa eniten ohjaava asia, puhutaan pelin teknisistä ansioista, ennen kaikkea tunnelmasta. Se on upea.

Synkkyys, ahdistus ja jatkuva pakokauhu puhumattakaan koko ajan vallitsevasta vinksahtaneisuuden sävystä välittyvät ruudun toiselle puolelle masentavan värimaailman, todella elävän animoinnin ja minimalistisen mutta painostavan äänimaailman kautta. Inside ei ole kauhupeli, mutta se on kauhistuttava.

Juho Anttila

Lue koko arvostelu: Inside on sekä taidetta että aivonystyröitä kutkattava huippupeli (PC, Xbox One)