UUSIMMAT

Towns on upea peli-idea, joka vaatii vielä paljon hiomista

19.11.2012 13:40 | Jukka O. Kauppinen

Kyllähän te olette huomanneet, että Domessa pidetään monenlaisista asioista. Muun muassa indiepeleistä. Miikka Lehtonen tykkäsi hirveästi Towns-pelin ideasta, sillä mikäs sen kivempaa kuin oman kylän rakentaminen ja pyörittäminen. Mutta täysin keskeneräisten pelien myyminen ei ole aina ihan järkevää.

Towns on selvästi veistetty samasta puusta kuin Dwarf Fortresskin. Lauma pallopäisiä lantsareita on päättänyt perustaa kylänsä vihollisten täyttämän luolaston päälle. Tässä ikävässä tilanteessa pitäisi sitten rakentaa kaupungista menestyvä paratiisi, joka huolehtii kansalaistensa tarpeista ja houkuttelee paikalle sankareita, jotka sitten putsaavat luolastoa.

Idea on hyvä, suorastaan erinomainen. Tarjolla on Dwarf Fortressin yleinen houkutin: valloita villi luonto, kehitä teollisuutta, rakenna kaupunki kikkaile koko rahan edestä. Mutta samalla puuttuu jokin suurempi tavoite, mikä toki puuttuu Dwarf Fortressistakin sen väistämättömän häviämisen ohella. Mutta vaikka idea voisi olla parempi kuin esikuvassa, itse peli ei suinkaan sitä ole.

Dwarf Fortressin tavoin myös Townsia pelataan todella yleisellä tasolla. Sen sijaan että pelaaja komentaisi yksittäisiä kyläläisiä, hän asettaa näille tavoitteita, joita jantterit sitten toteuttavat parhaan taitonsa mukaan. Rakennetaan tähän mökki, kaivetaan tuonne kaivosta, pystytetään tähän kivisiä seiniä, huolehditaan siitä, että ruokavarastossa on aina vähintään kaksi omenaa ja kaksi pihviä… sitten pistetään kädet ristiin niskan taakse ja katsotaan, kun tekoäly sykkii.

Lue koko arvostelu: Towns (alfa) (Linux, Mac, PC)

Lue myös

A Game of Dwarves (PC)

Close Combat: Panthers in the Fog -ennakko (PC)

Cypher (Mac, PC)

Hotline Miami (Mac, PC)

Shardlands (iOS)