Tulipahan pelattua: Star Citizen on bugeistaan huolimatta uskomaton lupaus jostain kauniista

28.11.2018 20:30 | Joonas Koivisto

Star Citizenin avoin testijakso on pieni pala peliä, joka tuntuu edelleen aivan uskomattomalta. Avaruus täynnä planeettoja, asteroidipilviä ja erilaisia asemia. Kaikille planeetoille voi käytännössä vapaasti. Nykyisessä kehitysvaiheessa mukaan on saatu myös yksi kaupunki, jonka mielenkiintoisin yksityiskohta on reaaliajassa pelaajia kuljettava metro.


Julkaisupäivä: Ei tiedossa / Studio: Robert Space Industries / Julkaisija: Robert Space Industries / Alusta: PC / Peliä pelattu arvostelua varten: 6 tuntia / PC: Ryzen 7 2700x, 16 Gt RAM, Radeon RX 480 8Gt, Win10


Star Citizenin kehitys alkoi jo vuonna 2012. Pelin rahoitus on aina tullut joukkorahoituksesta. Tähän mennessä projektiin on lahjoitettu rahaa yli 180 miljoonan euron edestä, ja sen arvellaan keränneen enemmän rahaa kuin kaikki muut pelialan joukkorahoitusprojektit yhteensä. Pelistä on alusta asti luvattu massiivista kokonaisuutta, joka sisältää suuren vapaasti tutkittavan avaruuden ja elämää myös planeettojen pinnalla.

Ja tämän kaiken pitäisi toimia MMO-pelinä verkossa.

Ensimmäiset lentotestaukset pelissä ovat tapahtuneet kesäkuussa 2014. Kaikkia elementtejä yhdistänyttä MMO-maailmaa on testattu ensimmäisen kerran joulukuussa 2015. Star Citizenin kauan kestänyt kehitys ja suuret suunnitelmat ovat keränneet alusta asti mielenkiintoa, mutta myös epäuskoisuutta.

Perusfiilis Star Citizenin Free Fly -kampanjaa kokeillessa on “siis ihanko oikeasti ne aikoo tuonkin tehdä”. Pelkästään reaaliajassa toimiva metro, johon oikeasti astutaan sisään, on pieni ihme. Tekemistä on toistaiseksi kuitenkin hyvin vähän. Peli alkaa avaruusaseman hytistä. Sängystä kömpimisen jälkeen tutoriaalit neuvovat pelaajaa noutamaan oman aluksen ja lähtemään liikkeelle.

Tästä eteenpäin voi seurata pelin ehdottamia tehtäviä, lähteä omillaan suorittamaan tehtäviä tai tehdä avaruudessa käytännössä mitä haluaa. Tarjolla on yhden aurinkokunnan verran tekemistä. Kaupunkeja on toistaiseksi vain yksi, mutta muille kiinteille planeetoille on ripoteltu tutkimusasemia ja muita pieniä rakennelmia, joilla täytyy vierailla tehtävien aikana.

Aluksen lentäminen on Star Citizenissä yllättävän helppoa. Aurinkokunnan sisällä liikutaan quantum-ajon avulla pitkiä etäisyyksiä ja muutoin aluksen ohjaaminen tottelee hiirtä ja näppäimistöä hyvin. FPS-räiskintä on hyvin tavallista, mutta toimivaa.

Pääkaupungista pitäisi löytyä aluksia esittelevä näyttely, mutta serverit eivät ilmeisesti onnistuneet lataamaan näitä testiviikon aikana. Ja kyllä: bugeja oli muutoinkin enemmän kuin jaksoi laskea. Peli kaatuili tiuhaan, valikot eivät läheskään aina toimineet kuten pitäisi eivätkä pelin serverit onnistuneet pitämään hahmojen animaatioita kasassa.

Tuli myös koettua kuinka helppoa avaruuteen on pudota aluksen seinän läpi kävelemällä…

Rautapuolella Star Citizen on myös todella vaativa. Vaikutti siltä ettei neliydinprosessori enää riitä pelin suorittamiseen kunnolla ainakaan 1080p resoluutiolla. Oma kokoonpanoni jaksoi kuitenkin peliä ihan hyvin ja kahdeksanydinprosessorista vaikutti olevan todellista hyötyä. Star Citizeniä ei lisäksi käytännössä edes kannata yrittää suorittaa mekaaniselta kovalevyltä, vaan suosiolla tehdä tilaa SSD:lle.

Vuosikausia kehitetty ja meemiksikin muuttunut Star Citizen jaksaa herättää lupauksia. Kaiken onnistuessa siitä voi tulla aivan täydellinen MMO, joka yhdistelee Elite Dangerousin ja No Man’s Skyn parhaita ominaisuuksia. Mutta kaikki voi vielä jäädä toteutumatta, ja ennen kaikkea todella paljon on vielä tekemättä. Toistaiseksi parasta on katsella avaruutta tai planeettojen maisemia ja miettiä kuinka kaikkea mitä näkee, voi myös tutkia.

Star Citizeniä voi halutessaan kokeilla marraskuun loppuun saakka. Mitään tarkkaa eivät kehittäjät ole kertoneet jatkon aikatauluista, mutta kalenteri Robert Space Industriesin sivuilla kertoo ensi vuoden alkupuoliskon menevän tekniseen optimointiin ja uusien sisältöjen luomiseen.

Varsinaista ilmestymisaikataulua eivät kehittäjät ole vielä kertaakaan halunneet Star Citizenille asettaa.

Keskustelu

Joopa, kuusi vuotta kehitystä ja on siis pirun buginen? Ja parasta on "reaaliajassa toimiva metro, johon oikeasti astutaan sisään"?? (Half Life teki sen 1998) Mitähän Robertsin yhtiö oikeastaan tekee?? Ja "Aluksen lentäminen on Star Citizenissä yllättävän helppoa"?? Sori nyt vaan SC fanit, ja en ole seurannut kaikkia käänteitä aktiivisesti, ja sijoitin sen KS-kampanjaan minimi määrän juuroja että saa peruspelin, mutta kyllä tämä on taas niin sitä itseään. Pitänee vain kiittää Robertsia vuosisadan peli-ilmiöstä, ihmetellä fanien lompakonaukaisemisrefleksejä, ja uskotella että joskus peli voisi valmistuakin josta itse en tällä haavaa juurikaan välitä vaikka menisikin se muutama kymmenen taalaa kankkulan kaivoon.

:kippis:

Vihdoinkin Muropaketin oman toimitustyön tulos ulkomaisten klickbite uutisten kopioinnin sijasta :)

Jos Muropaketin toimitusta kiinnostaa niin Star Citen ja Squadron 42 on sen verran isoja uutislähteitä,
että niistä löytyy mielenkintoista (puolesta ja vastaan) kirjoitettavaa jatkossakin Muropaketin omalle toimitukselle.

Muropaketin uusimmat