Uusimmat

Tutkimus: harva pelaa pelinsä läpi

28.12.2009 21:42 Antti Mutta

Nykyihmisen, etenkin aikuisen, ongelma on ajanpuute. Kuinka moni siis edes enää pelaa pelinsä läpi? Hyvä kysymys, joka askarruttaa etenkin pelintekijöitä. Miksi panostaa 20 tunnin teokseen, jos suurin osa ostajista jättää koitoksen kesken? Microsoftin tutkija Bruce Phillipsin on selvittänyt tilastojen avulla, onko pulma todellinen vai pelkkää spekulaatiota.

Phillips käytti tutkimuksessaan avuksi Xbox Liven Gamerscore –pisteitä, joilla yleensä palkitaan pelissä edistynyt pelaaja. Ensin laskettiin, kuinka paljon pisteitä keskimäärin kerättiin koko pelin täydestä Gamerscore-määrästä (yleensä 1000). Sitten tarkistettiin, kuinka moni pelaaja on saavuttanut esimerkiksi puolivälin piste-etapin ja kuinka monen Gamerscore on kasvanut pelin läpäisystä saatavalla pistemäärällä.

Vertailussa käytettiin pelejä Fable II, Call of Duty 4, Gears of War 2, Madden NFL 09, Battlefield: Bad Company, Halo 3, Rainbow Six: Vegas 2, Gears of War, Rock Band 2, Call of Duty: World at War, GTA IV, Forza Motorsport, Guitar Hero.

Tulokset ovat hätkähdyttäviä. Suurin osa pelaajista ei ollut kerännyt edes puolia kaikista yhden pelin Gamerscore-pisteistä (yleensä 1000 pistettä) yhdessäkään pelissä. Keskimäärin pelaajat olivat kartuttaneet saldoaan eniten Fable II:ssa, Call of Duty 4:ssä ja Gears of War 2:ssa, mutta näissäkään 50 prosenttia ei ylittynyt. Vähiten pisteitä oli kerätty GTA IV:ssä, Forza Motorsport 2:ssa ja Guitar Hero III:ssa. Jälkimmäisestä ei kerätty edes 10 prosenttia kaikista Gamerscore-pisteistä.

Vieläkin kiinnostavampi tulos on pelin läpipelaamisen absoluuttisesti määrittävät etappipisteet. Jälleen tulos on varsin yllättävä. Esimerkiksi huippusuosikki GTA IV:sen tarinasta oli läpäisty keskimäärin neljännes. Tutkituista peleistä vain Rainbow Six: Vegas 2 jäi Rockstarin rikosdraamalle hieman yli 20 prosentin määrällä. Call of Duty 4:n sen sijaan oli pelannut läpi yli 75 prosenttia pelaajista. Perässä tulivat Halo 3 Gears of War 2.

Pelintekijöille tieto on varmasti jossain määrin shokki. Ajatellaanpa kymmeniä miljoonia maksanutta GTA IV:sta. Suurimmalle osalle ilmeisesti neljä kertaa lyhyempi tarina olisi riittänyt. Kannattaako siis enää tehdä pitkiä pelejä, vai onko ongelma vaikeustasossa?

Game Developer –lehden täyden artikkelin, kaikkine tilastografiikoineen, voi lukea netistä, Gamasutra-sivustolta.

Lue myös

Arvostelu: Teenage Mutant Ninja Turtles: Smash-Up (PS2, Wii)

Rakkaiden pelisarjojen surkeimmat harha-askeleet

Littlest Pet Shop Friends (Wii)

Muropaketin uusimmat