Uusimmat

Tutkimus: Miehet puhuvat peleissä enemmän kuin naiset – Jopa peleissä, joiden päähahmot ovat naisia

01.06.2023 21:00 Muropaketin toimitus

Tuore tutkimus pureutui sukupolven tasa-arvoon pelihahmojen keskuudessa. 94 prosentissa peleissä mieshahmot puhuvat enemmän kuin naiset.

Sukupolven tasa-arvo pelimaailmassa on puhuttanut laajasti viime vuosina, ja aiemmat katsaukset ovat osoittaneet, että epätasa-arvo on sisäänrakennettu pelimaailmaan. Peleissä on esimerkiksi toistuvasti enemmän miespuolisia päähenkilöitä ja keskushahmoja.

Nyt Kotaku kertoo tuoreesta tutkimuksesta ”Gender Bias in Video Game Dialogue”, joka nimensä mukaisesti tutki lähemmin peleissä kuultavaa dialogia sukupuolen mukaan. Royal Society Publishingin julkaisemassa tutkimuksessa tutkittiin 50 roolipeliä, joissa dialogin jakautuminen yllätti niin tutkijat kuin haastatellut pelaajatkin.

Tutkimuksessa havaittiin, että mieshahmoilla on keskimäärin noin kaksi kertaa enemmän dialogia kuin naisilla.

Peräti 94 prosentista tutkituista peleistä mieshahmoilla oli enemmän dialogia kuin naishahmoilla. Tämä tarkoittaa, että vain kolmessa tutkituista peleistä oli enemmän naishahmojen dialogia. Tutkimukseen sisältyi pelihahmoja peräti 13 000. Ohessa mainitaan myös, että vain noin 30 näistä hahmoista oli sukupuoleltaan ei-binäärisiä tai muunsukupuolisia.

Tutkimukseen sisältyi suuria roolipelejä Final Fantasy -peleistä aina Star Wars: Knights of the Old Republiciin. Kiehtovaa kyllä, miehillä havaittiin olevan enemmän dialogia myös monissa peleissä, joiden päähenkilöt ovat naisia, kuten Final Fantasy X-2:ssa (kuvassa).

Jotain positiivistakin kehitystä sentään havaittiin. Vuodesta 1986 vuoteen 2020 mitattuna naisten dialogin osuus peleissä on kasvanut 6,3 prosenttia vuosikymmenessä. Epäsuhta on kuitenkin niin suuri, että samalla tahdilla dialogin määrä tasoittuisi sukupuolten kesken vasta vuonna 2036.

”Noin puolet pelaajista on naisia, mutta he kohtaavat paljon enemmän loukkauksia ja syrjintää”, kommentoi toinen tutkimuksen johtajista, Cardiffin yliopiston luennoitsija Seán Roberts. ”Pelaajat sekä kehittäjät kaipaavat monipuolisempaa reprensentaatiota. Toivomme, että pelintekijät tarttuvat löytämäämme epätasapainoon luodakseen inklusiviisempia pelejä.”

Tutkimus on luettavissa avoimesti Royal Societyn Publishingin sivuilta.