Ubisoft syyttää pelaajia: “He eivät vain tajua NFT:n mahdollisuuksia”

28.01.2022 19:02 Muropaketin toimitus

Ubisoftin johtoporras väittää, että pelaajat eivät yksinkertaisesti vain ymmärrä niitä mahdollisuuksia, joita NFT-teknologia tarjoaa. Peliyhtiö on luonut oman NFT-kauppapaikan pelien sisäisille kosmeettisille esineille, joita ansaitaan pelaamalla Ubisoftin julkaisemaa peliä. Lisäksi kosmeettisia esineitä voi ostaa muilta pelaajilta.

Ubisoft tiedotti viime joulukuussa, että se aikoo avata Quartz-alustan, joka toimii ison mittaluokan pelien sisäisten NFT-esineiden kauppapaikkana. Nämä Ubisoft Digits -nimiset kosmeettiset esineet ovat kaikki uniikkeja, ja ostajat saavat ne itselleen yksinoikeudella. Esineitä voi käyttää peleissä, ja niitä voi lisäksi myydä eteenpäin. Digits-esineitä voi myös ansaita, kunhan vain pelaa tarpeeksi paljon niitä tarjoavia pelejä. Tällä hetkellä ainoa tällainen peli on Tom Clancy’s Ghost Recon Breakpoint.

On epäselvää, mitä Ubisoft Digits -esineille tapahtuu, jos yhtiö sulkee Tom Clancy’s Ghost Recon Breakpoint -moninpelin palvelimet. Ubisoft markkinoi alustaansa väittämällä, että se käyttää energiatehokasta teknologiaa, joka kuluttaa miljoona kertaa vähemmän energiaa kuin Bitcoin-kaupankäynti.

Ubisoft on pettynyt siihen, että pelaajat eivät ymmärrä digitaalisten esineiden jälleenmyynnin merkitystä, sillä se tulee yhtiön mukaan mullistamaan peliteollisuuden käytäntöjä. Asiasta kertoo Eurogamer.

“Pelaajat eivät vain tajua NFT:n mahdollisuuksia, sillä Ubisoft Quartz on luotu pelkästään heitä varten. Monet uskovat, että NFT:t käyttävät niin paljon energiaa, että se on vaarallista koko planeetan hyvinvoinnille. Lisäksi luullaan, että NFT:t ovat pelkästään keinottelua varten. Me katsomme laajaa kokonaisuutta, joka antaa pelaajille mahdollisuuden jälleenmyydä esineitä”, lausui Ubisoftin Nicolas Pouard.

Pouard myönsi, että kritiikki oli odotettavissa, sillä Quartz-alustan konsepti ei ole helposti ymmärrettävä. Hän lisäsi, että Ubisoft ei aio pakottaa pelaajia käyttämään alustaa. Quartz -alustan käyttäminen vaatii pelin omistamisen, lisäksi peliä pitää pelata vähintään kahden tunnin ajan.

Ubisoft aikoo tuoda Quartz-alustan myös muihin peleihin, jos projektien johtajat kokevat sen hyväksi valinnaksi. Lisäksi Ubisoft väittää ottavansa palautetta vastaan, jotta se osaa ottaa oikean suunnan alustansa käyttämiseen. Väite on ristiriidassa nykytilanteeseen. Ubisoft julkaisi viime joulukuussa Quartz-alustan esittelyvideon YouTubessa, jossa se keräsi nopeasti lähes 40 000 negatiivista palautetta.

“Jatkamme alustan integrointia peleihimme. Kuuntelemme pelaajien mielipiteitä, jotta voimme varmistaa, että kuljemme alustan kanssa oikeaan suuntaan. Haluamme, että pelaajat ymmärtävät, mitä olemme tekemässä”, kertoi Ubisoftin lohkoketjuteknologian tekninen johtaja Didier Genevois.