Uusimmat

Ufoja ja abduktioita: arvostelussa The Bureau: XCOM Declassified

08.09.2013 23:23 Jukka O. Kauppinen

Ufoja. Ihmiskunnan viimeinen puolustuslinja. The Bureau. Miikka Lehtonen päätti pelastaa ihmisyyden – ja lukemattomat takapuolet väkivaltaisilta luotauksilta. Kuinka kävi?

Ja siitä se sitten lähtee, 3PS-seikkailu, jonka aikana tykitetään kumoon miljoona muukalaista ja katsellaan tarinaa, joka on niin kliseinen, että oksat pois. Oikeasti: suurimman osan tarinan käänteistä ja hahmojen yllättävistä kohtaloista arvaa sillä sekunnilla, kun stereotyyppi A (hämärä ja kusipäiseltä vaikuttava virastopomo), stereotyyppi B (letkeä ja pelaajalle ystävällinen italialaisagentti) ja stereotyyppi C (itsevarma ja rohkea nainen, joka yrittää pärjätä miesten maailmassa) tepastelevat ruudulle.

Kyllähän näistä aineksista saisi Mass Effect –tyylistä draamaa ja jutustelua aikaan, mutta pääasiassa sivuhenkilöitä ei nähdä kuin tehtävien välissä, jolloin stereotyyppi D (karu agentti, jolla on Menneisyys ja Salaisuus) vierailee XCOMin tukikohdassa ihmettelemässä, että kenelle nyt pitäisi puhua, jotta seuraava tehtävä alkaisi. Itse tehtävissä mukana on satunnaisesti luotuja agentteja, joista ei irtoa sen enempää juttua kuin persoonallisuutta.

XCOM-nyökkäyksenä tekoälyn kavereilla on hahmoluokka, tehtävän alussa valittu varustus ja mahdollisuus kuolla pysyvästi. Näistä varsinkin sitä kolmatta hyödynnetään ihailtavalla innolla.

Lue koko arvostelu: The Bureau: XCOM Declassified (PC, PS3, Xbox 360)

 

The Bureau: XCOM Declassified –ennakko (PC, PS3, Xbox 360)

Firaxiksen XCOM ei tosiaan ollut se ensimmäinen XCOM-reboot viime vuosina. Se kunnia kuuluu 2K:n XCOM-pelille, joka järkytti kansaa jo alkumetreiltään, kun kävi ilmi, että vuoropohjainen strategiapeli oli muuttunut 3PS-räimeeksi.

XCOM: Enemy Unknown (PC, PS3, Xbox 360) 

Kysymys joka kaihertaa mieltäni on tämä: Olisiko eversti Heikki ”The Hulk” McTakala hengissä jos hänen nimensä olisi vaikkapa Tykinruoka? Enteilevän nimensä myötä kolmannessa tehtävässään kuollut Tykinruoka toteutti vanhaanomen est omensanontaa, eikä häntä kaivattu.

Wiikon wanha: UFO: Enemy Unknown

XCOM: Enemy Unknown on piristänyt strategiakansan päivää urakalla viime kuukausien ajan. Upea uusi näkemys klassisesta ufopelistä on valvottanut myös päätoimittaja JOKia, joka koki viime yönä todellisen valaistumisen hetken. Tiedemiehet näet komensivat rakentamaan tukikohtaan Gollop Chamberin.