Uncharted 4:n tekijöillä jännä linjaus: ”ei sen väliä onko peli hauska”
Superlatiivisia arvioita keränneen Uncharted 4 -pelin tekijät ottivat kehitysvaiheen aikana yllättävän linjauksen. Naughty Dogin väki näet päätti, etteivät he välitä pätkääkään kokevatko pelaajat seikkailun hauskana vai ei.
Hauskuuden määrittely näet toi testaus- ja palautevaiheisiin jopa suoranaista stressiä.
”Oliko tämä hauskaa? Onko minulla hauskaa? Miten hauska tämä tehtävä oli”, testaajat miettivät ja totesivat, että eihän tämä ollut yhtään hauskaa. 1/5.
Ja tehtävä oli vahvaa draamaa, henkilökuvien rakentamista. Ei sen pitänytkään olla hauskaa!
Joten kun joka vaiheessa testaajille heilutettiin hauskuusmittaria, niin se väkisinkin vääristi palautetta. Niinpä Naughty Dog lopetti kokonaan hauskuuspalautteen keräämisen – ja siinä samalla testaajapalautteenkin tyyli muuttui. Testaajat stressasivat vähemmän ja keskittyivät enemmän kokonaisuuden arviointiin. Yhtäkkiä eri kenttien ja tehtävien saamat testiarvosanatkin kohosivat kummasti, ja palaute löysi uusia, hedelmällisempiä uria.
Lisää pelinkehityksestä Rolling Stone -lehden haastattelussa.
Lue juttu: ’Uncharted 4’ Director Neil Druckmann on Nathan Drake, Sexism in Games
Lisää aiheesta
Uncharted 4 -kehittäjä jäi kiinni taidevarkaudesta
Uncharted 4 myy kuin jäävesi Saharassa
Uncharted 4 näkemättä? Tässä satakunta bonuskuvaa arvostelun jäljiltä