Uusimmat

Unelmia simulaatioista – eli kun pelaajat tuhoavat pelisuunnittelijoiden suunnitelmat

08.06.2013 20:00 Jukka O. Kauppinen

Ultima Online –morpin apulaistuottaja Starr Long kertoi aikoinaan, miten he ovat rakentaneet morppiin kokonaisen taustasimulaation, jossa pelimaailman virtuaalitalous on suuri kokonaisuus. Kaikki vaikuttaa kaikkeen ja miten ekosysteemin muutokset voivat aiheuttaa yllättäviä muutoksia maailmaan.

Sitten peli julkaistiin ja pelaajat tappoivat kaiken. Systeemi romahti, kun hunnilaumat tuhosivat kaiken eikä virtuaalinen maailmasimulaatio ehtinyt edes kunnolla käynnistyä. Kukaan ei huomannut mitään, joten lopulta maailmasimulaatio vain poistettiin ja pelisuunnittelijat kuivasivat kyyneleensä.

Myös BioShock sai alkunsa syvemmän simulaation merkeissä, mutta testipelaajat eivät virtuaalimaailmasta piitanneet. Lopputulos oli hyvä peli, mutta pelimaailma oli paljon suoraviivaisempi.

Miten pelimaailmoista sitten voitaisiin luoda elävämpiä, simulaatiomaisempia, ilman että pelibarbaarit tekevät siitä selvää? Sitä miettii Gamasutran artikkelissa Tynan Sylvester.

Lue juttu: The Simulation Dream