Uusimmat

Uusi huikea algoritmi parantaa pelien grafiikkaa

09.03.2010 11:15 Antti Mutta

Tulevaisuus on nyt. Tai kohta. Ja sitten se on nyt. Miten vain, mutta lähitulevaisuudessa voimme kokea entistä realistisempaa peligrafiikkaa, jos kahden akateemikon julkistamaan tutkimuksesta ottaa joku vaarin. Ja miksei ottaisi, sillä kaikki haluavat entistä aidompaa visuaalista antia peleihin.

Williams Collegen apulaisprofessori Morgan McGuire sekä tohtori David Luebke NVIDIA:lta, joka on myös puurtanut muun muassa Titan Questin parissa, ovat kehitelleet uuden äärellisen vaihesarjan (Wikipedia) eli algoritmin, jolla valoa ja valonlähteitä voidaan laskea entistä tarkemmin ja realistisemmin. Anteeksi mitä?

Käytännössä tämä tarkoittaa, että kyseinen matemaattinen ratkaisu nopeuttaa aidonkaltaisen valon ja valaisun esittämistä pelitilanteissa. Algoritmi on erityisesti pelejä varten kehitetty, sillä näissä joudutaan laskemaan grafiikka tosiaikaisesti, päinvastoin kuin elokuvissa, jossa grafiikka luodaan etukäteen, eikä kiireellä ole väliä. Elokuvien näkymiä on voitu siis laskea vaikka viikkoja, kun peleissä kaiken on oltava valmista nyt eikä heti.

Arvion mukaan grafiikkaprosessoreiden teho 500-kertaistuu lyhyen ajan sisään ja tässä McGuren ja Luebken kehittelemällä teknologialla on suuri hyöty. Hienoa. Ja nyt vain odotamme, että voimme nähdä tämän kaiken omilla silmillämme.

Lue myös

Arvostelu: MAG (PS3)

Bayonetta-haastattelu: ”halusimme tehdä jotain erilaista ja seksikästä”

Sledgehammerilta uusi Call of Duty

Ubisoftin DRM myös uuteen Splinter Celliin

Muropaketin uusimmat