Uusi konsolisukupolvi? Pelilegendaa ei kiinnosta
id Softwaren koodivelho John Carmack tykkää koodaamisesta, pelienteosta, tekniikasta ja tietysti avaruusalusten rakentamisesta. Mutta häntä ei kiinnosta pätkääkään se, mitä Sony tai Microsoft ovat tuomassa seuraavan konsolisukupolven myötä.
”He aikovat tapella gigaflopsien ja teraflopsien ja näytönohjainten ympärillä, mutta loppumetreillä niillä ei ole mitään merkitystä. Kun menemme asian ytimeen, niin nimenomaan Nintendo toi pelaamiseen jotain uutta liiketunnispelaamisellaan. Vaikka Wiissä oli vain kymmenesosa Xboxin ja PS3:n tehoista, he pieksivät myynneillä kilpailijansa”, Carmack miettii innovaatioiden tärkeyttä. Eikä pidä konsolien tehokkuutta mitenkään innovatiivisena asiana.
”Ihmiset kyselevät miten tappiin nykyisen konsolit on ajettu, kun uudet PC:t ovat jo kymmenen kertaa tehokkaampia kuin Xbox 360 tai PS3. Mutta eivät konsolit ole silti teknisesti rajoittuneita. Mikä tahansa luova idea voidaan toteuttaa nykykoneilla ja PC:llä. Seuraavan sukupolven koneilla voidaan tehdä ne ihan samat asiat kuin nykykonsoleillakin, vain pykälää isommin. Pelit näyttävät paremmilta, mutta eivät ole silti mitään sen erikoisempaa.”
Carmackin mielenkiinto kohdistuu juuri tällä hetkellä erityisesti virtuaalitodellisuuteen ja kolmiulotteiseen pelaamiseen. Herralla on aiheesta kiintoisia ajatuksia ja Doom 3:n tuleva uusi versio tarjoaa täysimittaisen 3D-pelielämyksen. Miltä se tuntuu, mitä mies meinaa ja mitä Carmack juonii tulevasta? Lue se oheisesta pitkästä artikkelista.
Lue juttu: GamesIndustry, John Carmack ”not all that excited” by next-gen hardware
Lue myös
Dota 2 sai sisäisen tuen turnauksille ja ammattilaisjoukkueille
Pelialan koulutusta Pohjois-Karjalan tapaan
Ratchet & Clank riemastuttavat ison peukun arvoisesti vanhoissakin peleissään