Uusimmat

Uusi XCOM keskittyy täysillä PC-alustaan

07.06.2015 12:00 Juho Anttila

Muutaman vuoden takainen XCOM-uudelleenlämmittely oli melkoisen mainio pelitapaus. Strategiaherkkua tarjoiltiin PC-alustan lisäksi myös konsoleilla. Jokin aika sitten uutisoimme pelin saavan jatkoa jo tämän vuoden aikana. Jatko-osaa on kuitenkin turha odottaa konsoleille ainakaan muutamaan hetkeen.

Pelin suunnittelija Jake Solomon kertoo, että päätös syntyi kun tiimi istui alas pohtimaan, minkälaisia ominaisuuksia XCOM:n jatko-osaan haluttiin toteuttaa. Listalta löytyi melkoinen nippu vaativia ja kunnianhimoisia tavoitteita, joiden tuominen konsolialustalle olisi ollut haastavaa.

Yksi toivotuimmista tällaisista ominaisuuksista oli kenttien tuottaminen proseduaalisesti. Solomonin mukaan kyseinen ominaisuuden toteuttaminen tarpeeksi hyvällä tasolla vaatii kaiken tiimin ammattitaidon. Koska Firaxis on ennen kaikkea PC-pelitalo, ohjasi tämä keskittymään PC-alustaan. Myös pelimoottori ohjasi omalta osaltaan valintaa, sillä pelissä käytettävä huimasti muokattu Unreal Engine 3.5 -pelimoottori olisi hyvin työlästä saada toimimaan myös konsoleilla.

Aivan täysin poissuljettua ei sekään ole, että XCOM 2 ilmestyisi joskus myös konsoleilla. PlayStation 4 ja Xbox One pystyisivät teknisesti ottaen pyörittämään uutta XCOM:a, mutta Firaxisilla ei yksinkertaisesti ole resursseja kehittää uusia ominaisuuksia useammalle alustalle yhtä aikaa. Tällä hetkellä konsoliversioista ei edes juuri keskustella firman sisällä.

Lähde: IGN

Lisää aiheesta

XCOM: Enemy Unknown saa jatkoa tänä syksynä

Upea modi tekee XCOM: Enemy Withinistä entistä haastavamman ja pidemmän

XCOMista tulee seuraavaksi lautapeli